36 Crazyfists  - The Tide And Its Takers

36 Crazyfists - The Tide And Its Takers

Label : Ferret Music | Archiveer onder nu metal

Patrick : De afgelopen albums hebben 36 Crazyfists (vernoemd naar een film van Jackie Chan) wereldwijd een flinke fanschare opgeleverd. Zijn er jaren later bange dagen aangebroken voor de fans? De band wisselde immers van platenmaatschappij - de vorige albums kwamen uit via Roadrunner Records, maar inmiddels heeft het viertal onderdak gevonden bij Ferret Music - en 36 Crazyfists zal niet de eerste band zijn die met een nieuw label ook kiezen voor een nieuwe, lichtelijk andere muzikale aanpak.

Nee, de fans hoeven nergens van wakker te liggen. Op 'The Tide And Its Takers' gaat het viertal Portland (oorspronkelijk Alaska) door op datgene waar het de luisteraars op voorgangers 'Rest Inside The Flames' (2006) en 'A Snow Capped Romance' (2004) al op trakteerde. Noem het posthardcore of een mix van (nu-)metal en emo … het viertal zet in elk geval ook nu weer mosh parts, rappe riffs en variatie in de vocalen voor. Wederom is er de afwisseling tussen het gekrijs en de zuiver(der)e lijnen van zanger Brock Lindown en Steve Holt. Hoewel ik de zuivere zang een stuk intenser en emotioneler vind, sluit het geheel wel perfect aan bij tracks als 'We Gave It Hell' en 'Waiting On A War'.
Het eindresultaat is een modern geluid, een afwisseling tussen melodieus maar toch ook verrekt krachtig klinken en één waar er veel heen en weer wordt gesprongen tussen (nu-)metal, hardcore en (scr)e(a)mo. Heel af en toe klinkt de band weer wat zwaarder en krachtiger en daardoor komen er weer momenten voorbij die sterk doen denken aan 'Bitterness The Star', maar helaas zijn die niet overvloedig.

Geen verkeerd album, maar één waarop wellicht teveel de veilige paden bewandeld zijn door het viertal en wat te weinig verrassing kent. Nu is bij mij de houdbaarheid van dit album toch echt beperkt tot een aantal luisterbeurten. Neemt niet weg dat ook dit album vast weer gretig aftrek zal vinden bij de liefhebbers.