Treponem Pal - Weird Machine

Treponem Pal - Weird Machine

Label : Listenable | Archiveer onder industrial / ebm

Wilmar : Hey, Treponem Pal, daar heb ik over gehoord, via het Celtic Frost forum! Je moet namelijk begrijpen dat ik als Celtic Frost aanhanger met grote regelmaat op hun forum te vinden ben, en dat er op de diverse subforums ook wel eens de activiteiten van ex-leden van Celtic Frost worden besproken. En er was een discussie gaande of Stephen Priestly (drummer op 'Morbid Tales', 'Cold Lake' en 'Vanity/Nemesis') nu wel of niet op het debuut van Treponem Pal had gespeeld. Uiteindelijk was de discussie beslecht in het voordeel van Priestly, maar de Youtube link naar één van hun videoclips had voor mij de weg gesloten: Treponem Pal was geen band voor mij.

En uitgerekend nu krijg ik dan hun zevende album voor mijn kiezen. En heel eerlijk: muzikaal klinkt het allemaal prima. De solide productie laat tracks als 'Dirty Dance', 'Planet Crash', 'Hardcore Massive Soldier' of 'Freak Machine' behoorlijk knallen. Zelfs het Motörhead meets Industrial nummer 'Evil Angel' is prima te verteren. Maar waarvan ik met enorme regelmaat van in een lachstuip lig is de zang van Marco Neves. Het is verdomme net of ik naar een aflevering van 'Allo 'Allo zit te kijken, of dat ik Peter Sellers weer hoor blaten: 'Helleu, dies ies ienspecteur clieseu spieking un da feun'. En dan dat geknepen pseudo-agressieve stemmetje… En dan is het des te zuurder als je op de laatste twee nummers 'One More Time' en 'Never Give Up' dat Marco een hele goede cleane stem heeft. Waarom dan dat rare gegrom? En nog even over dat accent: het is Richard Kruspe verweten dat hij bij Emigrate een Duits accent had… Nou dat valt reuze mee als je dat gaat vergelijken met het Franse accent van Marco Neves. Ik zou de keuze gemaakt hebben om in het Frans te zingen in plaats van het Engels, want dit klinkt gewoon voor geen METER!!!

Maar goed: muzikaal zit het best wel goed in elkaar, het heeft een vet geluid, een dik industrial karakter en de cd had met andere zang best wel mijn jaarlijstje in kunnen stormen. Het is jammer dat het geen zangeres was, dan had ik nog kunnen afsluiten met 'You Stupid Woman!' Nu moet ik maar afsluiten met de hoop dat Treponem Pal op de volgende cd de geknepen zang achterwege laat en de weg vervolgt van de laatste twee nummers.