Grave - Dominion VIII

Grave - Dominion VIII

Label : Regain Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Nima : De Zweedse Grave heeft uiteraard geen introductie nodig en eenieder die een beetje verstand heeft van death metal weet dat deze band aan de wieg stond van de echte Zweedse death metal en samen met bands zoals Entombed, Unleashed en Dismember tot de top van de scene behoort.

Na een aantal iets afwijkende platen zoals 'Soulless' en 'Hating Life' te hebben uitgebracht is men sinds 'Back From The Grave' uit 2002 weer helemaal terug en slaat opnieuw keihard toe op deze achtste plaat! De opener 'A World Of Darkness' zou je in eerste instantie door zijn lange mid-tempo stukken op de verkeerde been kunnen zetten, maar als men daarna de keiharde 'Fallen (Angel Son)' inzet wordt het gelijk duidelijk dat we een typische Grave-plaat voor de boeg hebben. Alle elementen die de band zo verdomd gaaf maken zijn aanwezig. Lompe, zware gitaren, beukende drums, dreigende mid-tempo stukken, agressieve uitbarstingen, de logge grafstrot van Ola Lindgren en simpele, toch geniale songstructuren en vooral de combinatie daarvan is wat Grave maakt tot wat het is en daar is deze plaat ook rijkelijk mee gevuld. De negen nummers van deze plaat zijn dan ook alle van hoge kwaliteit en hoewel ze geenszins vernieuwend zijn, klinkt de plaat lekker gevarieerd en bovendien lekker vertrouwd. Dit is dan ook precies waarom ik mij aangetrokken ben gaan voelen tot deze muziekstroming.

Eigenlijk is deze hele review gewoon overbodig, want dit is gewoon een prima Grave album die waarbij de lijn van de vorige drie platen wordt doorgetrokken. En hoewel dit geen tweede 'Into The Grave' is geworden, moet je als liefhebber van Grave en death metal in het algemeen deze plaat gewoon in huis halen.