Frail Grounds  - Corrosion

Frail Grounds - Corrosion

Label : Eigen beheer | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Demo

Patrick : Het Noorse Frail Grounds gaat voor niets minder dan een eerste indruk die veel professionaliteit uitstraalt. En dus is veel tijd, aandacht en moeite gestoken in het artwork van hun demo. Die doet dan ook geen moment onder voor een professionele release. De eerste klas presentatie was voor het Noorse kwintet alleen tevergeefs geweest als de tracks op 'Corrosion' niet aan dezelfde kwaliteit zouden voldoen. Maar ook op dat vlak hebben ze het prima voor elkaar.

Het vijftal begeeft zich door het scala van metal; heavy metal bepaalt weliswaar grotendeels het geluid, maar daar laat Frail Grounds het niet bij. Er wordt op momenten net zo gemakkelijk progressieve of extreme(re) elementen toegevoegd. Het resultaat is misschien aan te duiden als een mix van Nevermore, Dream Theater (keyboards!), Iron Maiden (let op de riffs) en Evergrey zonder ooit ook maar echt op één van deze namen te lijken. De lengte van bijna vijfendertig minuten van vijf nummers geeft al aan dat het vijftal niet voor korte, direct gemakkelijk in het gehoor liggende tracks gaat. De vijf tracks zijn rijk geschakeerd en kenmerken zich door enorm veel aandacht voor afwisseling en melodie. Op sommige momenten krijgt het keyboard de ruimte een (soms iets te) prominente rol in te nemen, maar net zo rap wordt er een zwaardere indruk neergelegd. Zuivere zang wordt ondersteun door diepe grunts. De zeer positieve indruk van deze demo wordt iets getemperd door de zuivere vocalen; hoewel zeker niet slecht, kan zanger Morten met zijn stem niet een dusdanig rijke schakering neerzetten.

Frail Grounds laat op hun demo horen een band met ideeën te zijn. Het moet wel heel gek gaan lopen willen we van dit Noorse vijftal in de toekomst niet nog meer leuke dingen gaan horen.