Hollenthon - Opus Magnum

Hollenthon - Opus Magnum

Label : Napalm Records | Archiveer onder black/pagan metal

Kim : Na het in 2001 uitgekomen 'With Vilest of Worms to Dwell' moesten we zeven jaar wachten op een nieuwe release van Hollenthon, maar ze zijn terug en hoe: alive en kickin'! De band kwam een aantal jaren geleden op een laag pitje te staan omdat zanger/ gitarist Martin ervoor koos door te gaan met Pungent Stench; een band die toentertijd populairder was dan Hollenthon. Nadat Pungent Stench vorig jaar uiteen viel, besloot hij weer nieuw leven in Hollenthon te blazen en zo kwam het dat ze eind vorig jaar met vrijwel een volledig nieuwe line-up het podium van de Arnhem Metal Meeting betraden.

Vrij vertaald betekend 'Opus magnum': fantastisch meesterwerk en dat mag van dit album zeker wel gezegd worden, al is het allemaal niet bijster origineel wat er ten gehore wordt gebracht. Ten opzichte van de vorige twee platen hoor ik daarvoor weinig nieuwe klanken. Het album staat wederom vol met gregoriaanse koren, strijkers, blaasinstrumenten, folk elementen en Arabische invloeden, en ook de vocale ondersteuning van Martin's vrouw Elena plus de verrassend goede cleane zang van de meester zelf is op de schijf te vinden. Ondanks dat het geluid niet echt verrassend is, knalt de muziek vanaf het begin tot het einde goed uit de speakers.

In al deze jaren van stilte rondom Hollenthon heb ik nog steeds geen band zoals deze leren kennen, en dat maakt deze plaat een juweeltje en uniek binnen de metalscene. Een ding weet ik zeker: dit album zal hoog eindigen in mijn jaarlijst van 2008, want bij mij leeft een gevoel van warme herkenning. Helaas bevat deze promo niet de bonustrack die op het uit te komen album zal verschijnen; 'The Bazaar', een cover van de Canadese band The Tea Party. Mocht je alvast nieuwsgierig zijn naar het nieuwe werk van Hollenthon, bekijk dan onderstaande clip van het nummer 'Son Of Perdition'. Deze clip zal tevens te vinden zijn op de digi uitvoering van 'Opus Magnum'.