Blind Guardian - A Night At The Opera

Blind Guardian - A Night At The Opera

Label : Virgin Records | Archiveer onder heavy / power metal

Ferdi : Vier jaar wachten, vier jaar afzien. Het is niet makkelijk om een Blind Guardian-fan te zijn. Jaren voelen opeens als eeuwen, maanden voelen als jaren, en dagen kruipen als weken voorbij, wanneer er een nieuwe BG-cd op komst is. De drang naar perfectie van de Barden uit Krefield heeft menig fan tot wanhoop gedreven. Maar toch, het hemelse resultaat van het muzikale monnikenwerk in de studio maakt het martelende wachten in één keer goed.

Aan mij nu de taak om het onmogelijke te doen: datgene te beschrijven wat met geen pen te beschrijven valt. In aardse taal het proberen het goddelijke verklaren. Jou te laten lezen wat je alleen maar kan horen, wat je alleen maar kan voelen. De nieuwe cd van Blind Guardian is eindelijk af, en de wereld zal nooit meer hetzelfde zijn.

Op het moment dat ik de cd opzet bestaan scheidingen tussen rassen, volkeren en beschavingen niet meer. Dan is de wereld nog maar verdeeld in twee kampen: diegenen die deze cd hebben gehoord en diegenen die dat nog niet hebben. Dit album ontstijgt alle aardse beslommeringen en laat zien waar het écht om draait in dit leven, namelijk om de kracht van de fantasie. Om het kind dat in ons allen zit wiens, verbeelding sterker is dan welke werkelijkheid dan ook. Het kleine jongetje of meisje wat we op ons pad naar volwassenheid achter ons hebben gelaten, hebben ontkend -verdrongen zelfs- maar wat tijdens het luisteren van deze cd weer nar boven komt. Het kleine kind voor wie de harde werkelijkheid slechts één van de vele gemoedstoestanden was.

Voor de onwetende dwaas is BG's A Night At The Opera slechts een stukje plastic in een gekleurd hoesje met tien nummers er op. Voor de ingewijde is het een verzameling van het beste van vijftien jaar Blind Guardian en honderden jaren fantasie en fictie samengevat in tien epische liederen, waarbij tekstuele diepgang en muzikaal vernuft hand in hand samengaan.

A Night At The Opera is door de vooruitstrevende instrumentale opzet en de perfecte instrumentenbeheersing veruit de progressiefste cd die deze band ooit heeft gemaakt, maar is door de songgerichte aanpak nog steeds ontzettend luisterbaar. En of het nou gaat om het heldhaftige The Battlefield, het spetterende Sadly Sings Destiny, het romantische The Maiden And The Minstrel Night, het mysterieuze Punishment Devine or the onbeschoft geniale And Then There Was Silence, je hebt geen andere keus dan je te laten meeslepen in de draaikolk van de levendige fantasie van deze band.

Dit is een cd die prikkelt, je aan het denken zet, je vermaakt en die je ontroert. Een cd die je leven verrijkt, eentje die -god helpe mij- elke cent dubbel en dwars waard is. Er zitten LICHTJAREN tussen deze band en alle andere metalbands. A Night At The Opera is met afstand de beste cd die je dit jaar te horen krijgt en zal in de toekomst worden beschouwd als één van de belangrijkste cd's ooit. Dit onmenselijke niveau is namelijk nog nooit eerder behaald, en de bliksem mag op mij inslaan als ik ooit in mijn leven nog zoiets mag meemaken.

Vergeet je beslommeringen, pluk de dag. Loop naar buiten en ga deze cd kopen, doe het voor het kind wat je nog diep vanbinnen in je hebt. A Night At The Opera is een klassieker van epische grootte.