Pharaoh - Be Gone

Pharaoh - Be Gone

Label : Cruz Del Sur Music | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Man, wat gaat de tij snel wanneer je plezier hebt zeg! Het lijkt nog maar kort geleden dat Pharaoh met de geweldige plaat 'The]http://www.lordsofmetal.nl/showreview.php?id=7123]'TheLongest Night'[/url] op de proppen kwam en die plaat draait nog regelmatig rondjes in mijn CD-speler! Maar inmiddels zijn we bijna twee jaar verder en ligt de opvolger 'Be Gone' alweer voor mij. En godverdomme nog aan toe, wat is dit een gave plaat geworden!

'Be Gone' is een echte Pharaoh-plaat is geworden die perfect bij de vorige albums past. De traditionele heavy metal van de dit kwartet is nog steeds van de zuiverste soort en deze topmuzikanten zijn wederom in perfecte conditie. Luister maar naar de strakke ritmesectie, het adembenemende gitaarspel van Matt Johnsen en de fantastische zangprestatie van Tim Aymar en je hoort saamhorigheid, eenheid en perfectie. Deze jongens hebben met elke CD een vooruitgang laten zien en 'Be Gone' is geen uitzondering op die regel. Dit keer is de band zelfs een stukje verder gegaan en heeft onlangs het feit dat de muziek herkenbaar is, een iets afwijkend album afgeleverd. Al gelijk vanaf het openingsnummer 'Speak To Me' laat Pharaoh een technischere, zwaardere en meer progressieve kant van zichzelf zien. Mede door de zware, mid-tempo riffs ademt dit nummer een donkere sfeer en dat donkere houdt men gedurende de komende 47 minuten vast. Luister bijvoorbeeld naar 'Buried At Sea' of het gevoelige begin van 'Cover Your Eyes And Pray' en u weet wat ik bedoel. Tijdens snelle nummers zoals 'Dark New Life' of 'Rats And Rope' laat men echter horen dat ze nog steeds van de traditionele Iron Maiden-wijn drinken, echter zonder deze klakkeloos te kopiƫren. Opnieuw moet ik Tim Aymar een extra pluim geven, want zijn prestaties maken duidelijk dat hij steeds meer tot het kaliber Adams, Dickinson en Dio behoort. Bovendien weet hij zijn stem een donkere, iets rauwe draai te geven, die perfect past bij de sfeer van de songs.

Hoewel het album bij de eerste luisterbeurt je gelijk grijpt, is 'Be Gone' over het algemeen iets moeilijker toegankelijk dan de voorgangers. Dat heeft te maken met de vele lagen die de muziek heeft. Elke keer dat je naar de plaat luistert ontdek je iets nieuws en dat zorgt ervoor dat de plaat totaal niet verveelt. Kortom: genialiteit van de bovenste plank en verplichte kost voor liefhebbers van traditionele heavy metal met een hedendaags randje! Hulde heren!