Human Fortress - Eternal Empire

Human Fortress - Eternal Empire

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Frank V. : Deze recensie is niet een makkelijke, want de band heeft de laatste jaren nogal wat veranderingen ondergaan. De vaste zanger Jioti Parcharidis die in de vorige twee albums ('Lord Of Earth And Heaven Heir' en 'Defenders Of The Crown') voor zijn rekening nam heeft helaas wegens problemen met zijn gezondheid de band moeten verlaten, zijn vervanger is de van de band Gallowglass afkomstige Carsten Frank. Veel fans van het oude uur schijnen hier minder blij mee te zijn, zijn stem klinkt inderdaad anders dan de meesten misschien gehoopt hadden.

Laten we eerst de stijl van de band onder de loep nemen. Men zit in het melodieuze power metal straatje, en men heeft een perfect gevoel voor bombast en dramatiek. De opener en tevens single 'Contrast' is een fantastisch nummers, kompleet met female vocalen en een catchy refrein. Als je van steviger materiaal houdt dan is er ook genoeg te genieten zoals in 'Borders Of Insanity' met zelfs een lichte grunt, of in het snelle 'When Love And Hate Collide'. Zelfs folk invloeden zijn in bijvoorbeeld 'The Wizard', wat tevens een super nummer is. De band mag dan kritiek krijgen maar ik ben blij verrast met het resultaat, en ik geef de zanger het voordeel van de twijfel. Nog niet overtuigd? Luister dan eens naar de prachtige zanglijnen in 'The Raven'. Nog een laatste kleine aanrader: het epische, semi ballad achtige 'Falling Leaves'.

Ik kan alleen maar positief zijn, zie je melodieuze power metal wel zitten dan moet je deze plaat zeker eens gaan beluisteren. Een zeer goed album.