Destinity - The Inside

Destinity - The Inside

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Nima : Het laatste levensteken van deze Franse band was voor mij hun vorige plaat 'Synthetic Existence'. Het heeft de heren maar liefst drie jaar gekost om met een opvolger te komen, en het is inderdaad goed te horen goed dat de band rustig de tijd heeft genomen om deze plaat in elkaar te draaien. De nummers klinken namelijk goed doordacht en bevatten verschillende lagen.

Op 'The Inside' heeft de band de lijn van de vorige album doorgetrokken en komt wederom met een stijl die je moeilijk in een hokje kan plaatsen. Dat kan je zowel positief als negatief opvatten. Aan de ene kant klinkt de combinatie van death, thrash met een lading melodie goed in het gehoor, maar aan andere kant kan dit enigszins verwarrend over komen. De muziek is echter nog steeds, zelfs na een aantal luisterbeurten, moeilijk verteerbaar en er gebeurt simpelweg teveel om enigszins houvast te krijgen. Ten opzichte van de vorige plaat is het een en ander echter wel veranderd. Zo zijn de traditionele death metal invloeden, die 'Synthetic Existence' voor mij net iets interessanter maakte, verdwenen. Datzelfde geldt voor de Dimmu Borgir-achtige keyboards. Deze hebben plaats moeten maken voor een moderner en technischer gitaargeluid en futuristische keyboardpartijen. Bovendien is men veel meer de kant van de Zweedse thrash opgegaan. Als je de band niet kent, zal je dan ook denken dat het om een Zweedse band gaat. Dat is ontzettend jammer (en enigszins dom) als je het mij vraagt, want die genre is inmiddels allang uitgemolken. Mijn voorkeur gaat dan ook naar de vorige plaat, en dat terwijl de nieuweling muzikaal beter in elkaar zit.

'The Inside' is zeker een goed album en zal de liefhebbers van dit soort moderne techniek zeker zal aanspreken. Muzikaal gezien is dit dan ook het beste wat deze Fransozen tot op heden hebben afgeleverd. Dat geldt zeker ook voor de productie. Mede door de productie van Jacob Hansen is de vergelijking met de Deense Mercenary nog groter geworden. Alleen is het enigszins jammer voor de band dat Mercenary wl een album heeft afgeleverd die van begin tot eind top is.