Frozen Rain - Frozen Rain

Frozen Rain - Frozen Rain

Label : | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Laten we maar eens met een quizvraag beginnen: wie van jullie heeft ooit gehoord van Kurt Vereecke? Dat zullen er echt niet zoveel zijn, maar die situatie zal na het verschijnen van deze Frozen Rain plaat wel even drastisch wijzigen hoop ik! Keyboard-speler Kurt Vereecke is een enorme liefhebber van traditionele A.O.R.-muziek en had in 1994 met de band Rhyana bijna een platendeal gescoord met het Duitse Long Island Record, ware het niet dat die maatschappij kort daarna op de fles ging. Na deze teleurstelling heeft Kurt zich jaren bezig gehouden met het schrijven van kinderliedjes en -boeken.

Echter, het bloed kruipt waar het niet gaan kan en Kurt had nog steeds de droom om een echte A.O.R.-plaat te maken. Reeds in 2001 is hij met de voorbereidingen hiervoor gestart en gedurende de jaren zijn de twaalf nummers op deze 'Frozen Rain' tot stand gekomen. Met de medewerking van een heleboel gastmuzikanten, waaronder de Zweedse topmuzikant Tommy Denander, werden deze tracks ingespeeld en ingezongen en na het vinden van de juiste deal bij het nieuwe label Avenue Of Allies Music is zijn droom dan toch werkelijkheid geworden. Voorzien van puik artwork (door LoM collega Eddy Meuwese) is 'Frozen Dream' dan nu beschikbaar en het moet worden gezegd dat iedereen die van pure jaren tachtig A.O.R. dit blindelings kan, nee MOET aanschaffen! Alle twaalf tracks zijn catchy, bevatten mooie keyboard-partijen, lekker gesmaakte gitaarsolo's, fantastische achtergrondzang (á la Treat) en, het moet worden gezegd, prima lead vocalen. Ik wist niet dat er zoveel vocaal talent in de Benelux rondliep, maar Johan Waem, Ollie Oldenburg, Peter de Zutter en Maurice Saelmans hebben me van het tegendeel weten te overtuigen. Vooral laatstgenoemde heeft door zijn bijdrage op het pakkende 'Music Keeps Me Alive' een zeer goede indruk op me gemaakt.

Maar het zou het overige materiaal te kort doen om er nummers uit te pikken die boven het zeer hoge gemiddelde niveau uitschieten, want alle twaalf geoffreerde nummers zijn zeer de moeite waard voor ware A.O.R.-fans en het is lang geleden dat ik zo'n goede, pure A.O.R.-plaat heb mogen beluisteren. Ik hoop dan ook van harte dat Kurt Vereecke en Frozen Rain niet langer het best bewaarde geheim van België blijven. Op basis van wat ik op dit debuut 'Frozen Rain' heb mogen beluisteren, moet het mogelijk zijn om tot de groten binnen het genre te gaan behoren. Dit is muziek waar je vrolijk van wordt en een natte droom voor iedere A.O.R.-liefhebber!