Trinacria - Travel Now Journey Infinitely

Label : Indie Recordings | Archiveer onder various

Jasper : Nu Enslaved met de laatste paar albums de drinkhoorn vol mede definitief ingeruild heeft voor een stinkende waterpijp was zelfs een optreden op stoner festival Roadburn niet meer ondenkbaar. Je kunt je afvragen of deze Noren nog verder kunnen afdwalen van het "juiste (black)metal pad. Het bevestigende antwoord geven de Enslaved leden zelf zowel oorverdovend als overdonderend met dit side-project Trinacria.

Je hoort duidelijk dat ze het zijn. Ivar Bjrnson's karakteristieke gitaarpartijen rollen psychedelisch door je schedel van oor tot oor. Ice Dale scheurt als vanouds. En Grutle Kjellson staat uiteraard garant voor een stelletje ijzingwekkende doodskreten. Drummer Iver Sandy (Manngard, Emmerhoff) houdt daarbij het tempo meestal een militaristische Ministry-achtige hoogte, maar daalt ook regelmatig af naar Cult Of Luna-achtige postcore dieptes. Trinacria klinkt ook anders. Zo lijken de meeste nummers wel voor-studies voor nieuwe Enslaved nummers, met hun eindeloze repetitie van riffs, en zweverige (non-)songstructuren. Ook de prominente noise elementen en spookachtige effecten mogen niet onvermeld blijven.

Deze laatste toevoegingen aan de sound zijn van vrouwelijke hand en komen van de Noorse noise kunstenaressen Maja Ratkje en Hild Sofie Tafjord (Fe-mail). Zij hebben vooral voor de industrile klanken op 'Travel Now Journey Infinitely' gezorgd en juist hierdoor klinkt Trinacria niet als de volgende Enslaved plaat. Gelukkig maar, want die schijnt er ook binnenkort aan te komen. Voorlopig zijn de echte metal avonturiers echter nog wel een poosje zoet met dit super project.