Iron Maiden - Rock In Rio

Iron Maiden - Rock In Rio

Label : EMI | Archiveer onder

Ferdi : Natuurlijk kun je je afvragen of deze zoveelste liveregistratie van Maiden wel terecht is. En natuurlijk kun je je afvragen of deze band anno 2002 berhaupt wel bestaansrecht heeft. Feit is dat de band nog steeds ongekend populair is. Geen wonder dus dat het vorige album Brave New World en de kaartjes voor de bijbehorende tour als warme broodjes over de toonbank gingen. Met deze cd zal waarschijnlijk hetzelfde gebruiken: Rock In Rio is namelijk de beste live-cd van Maiden sinds het legendarische Live After Death.

De absolute hoofdrolspeler op deze cd is net Iron Maiden. Nee, de absolute hoofdrol is weggelegd voor het 250.000 koppige publiek. Zet deze cd in een stereo met cht goede speakers, knal het geluid helemaal open en je wordt letterlijk overrompeld door het lawaai wat dit monsterlijk grote publiek maakt. De eerste keer dat ik Fear Of The Dark op deze cd hard luisterde, kreeg ik kippenvel bij door het machtige samenzang. Wat overigens niet wil zeggen dat de band het niet goed doet. Integendeel: Iron Maiden is in topvorm. Bruce heeft in jaren niet zo loepzuiver gezongen en bij bepaalde nummers (oa Hallowed Be Thy Name) hoor je hoe de subtiele derde gitaar de oude nummers weer verassend doet klinken. Macaber detail is wel dat de basgitaar er vrij zacht in is gemixt. Zeker als je bedenkt dat Steve samen met Kevin Shirley aan de knoppen heeft gestaan is dat erg vreemd. Overigens maak je mij niet wijs dat alles wat je hoort 100% live is. De zanglijnen in The Clansman volgen elkaar namelijk zo snel op dat ik zeker weet dat Kevin en Steve hier nog het nodige aan gesleuteld hebben.

Ach, het maakt mij niet uit. Door het perfecte spel, de interessante setlist (goede mix tussen oud en nieuw werk) en de indrukwekkende participatie van het publiek maken dit n van de beste live-cd's die Maiden heeft gemaakt. Zlfs diegenen die behoorlijk moe zijn geworden van al die andere onnodige liveregistraties is dit een plaat die weer reden geeft om enthousiast te worden.