Helloween - Treasure Chest

Helloween - Treasure Chest

Label : Sanctuary Records | Archiveer onder

Ferdi : Komt het ooit nog goed met Helloween? In 2000 bracht men het rampzalige The Dark Ride uit, een plaat die vooral geschreven en ingespeeld werd door Andi Deris, Roland Grapow, Uli Kusch en producer Roy Z. Een plaat, die door de duistere klanken absoluut niks te maken had met het Helloween wat iedereen kende. Gevolg: bandleider en lid van het eerste uur Michael Weikath voelde zich gepasseerd en dreigde met een ferm 'jullie eruit of ik eruit'. Grapow en Kusch trokken aan het kortste eind en mochten elders emplooi zoeken. Met Andi hield Weikath kennelijk een goed gesprek (waardoor de geruchten dat Andi vervangen zou worden door Heavens Gate-zanger Thomas Rettke opeens verdwenen), Metaliumdrummer Marc Cross liep over naar Helloween en Gamma Ray snarenplukker Henjo Richter heeft een sollicitatie openstaan bij Helloween. Hoe het verder zal gaan te tijd zal het leren.

Een logisch moment dus om terug te blikken op Helloweens carrire. Deze twee cd's geven een goed beeld van de verschillende fases van de band. Nummers uit de tijd met Kai Hansen op zang staan gebroederlijk naast nummers met Kiske die de microfoon beroert, om vervolgd te worden met een nummer van Andi Deris. De songs zijn zorgvuldig samengesteld, ik kan maar weinig nummers noemen die ik nog mis. Verder heeft Charlie Bauerfeind nog met zijn tengels aan vijf nummers gezeten. Met name Ride The Sky en Dr. Stein hebben van deze oppoetsbeurt geprofiteerd. Verder rept de bio nog over andere nummers die zouden zijn geremasterd, maar ik heb ze niet gehoord. Dat is ook mijn enige kritiek op deze cd: sommige van de oudere nummers hadden wel wat beter afgestoft mogen worden. Luister maar eens naar de vorig jaar verschenen Helloween-tribute om te horen wat de moderne techniek kan doen. Afgezien van dit minpunt is dit een prima verzameling van n van de meest invloedrijke bands van de afgelopen vijftien jaar.