Kataklysm - Prevail

Kataklysm - Prevail

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : 'Prevail' is de titel van het negende volledige album van Kataklysm en een veel treffender benaming had men niet kunnen bedenken. Deze Canadese death metal veteranen komen al sinds begin jaren 90 trouw zo'n beetje om de achttien maanden met een degelijk nieuw album op de proppen. Muzikale trends als grunge, rap/nu-metal en meer recentelijk NWOAHM en metalcore werden succesvol overleefd en Kataklysm bleef stocijns en fier zijn eigen ding doen.

Ook op 'Prevail' bedient Kataklysm zich van de inmiddels welbekende combinatie van stevig beukende old school death metal riffs, de krachtige afwisselend gescreamde en gegrunte vocalen van Maurizio Iacono en stoere melodieuze leads van producer/gitarist Jean-Franois Dagenais. "Maar geldt dit dan niet voor ieder album dat de band uitbracht sinds het (enigszins) klassieke 'Epic - The Poetry Of War' (2000)? hoor ik u (volkomen terecht) al vragen. En ja, dat klopt. Kataklysm heeft zijn eigen geluid en stekkie duidelijk jaren geleden al gevonden en lijkt al een tijdje te lijden aan het AC/DC-syndroom.

De vingers van n hand voldoen in ieder geval ruimschoots om de verschillen met voorganger 'In The Arms Of Devastation' (2006) te tellen. Het aantal mid-tempo passages en mid-tempo nummers is fors gestegen (waardoor het ooit zelfopgeplakte genrelabel 'northern hyperblast' nog minder van toepassing is), men maakt in een aantal nummers gebruik van spoken-word samples en dat is het wel zo'n beetje. De diehard Kataklysmfan kan weer anderhalf jaar vooruit, want de kwaliteit van het geboden materiaal staat zoals gewoonlijk wel weer buiten kijf. De avontuurlijke metalliefhebber weet al jaren dat er elders in de scene spannender geluiden te ontdekken zijn.