Dream Evil - DragonSlayer

Dream Evil - DragonSlayer

Label : Century Media | Archiveer onder

Ferdi : In 1998 waren er twee Zweedse bands die constant in mijn cd-speler terug waren te vinden: HammerFall en Nocturnal Rites. HammerFall luister ik nog steeds, maar met Nocturnal Rites ben ik na het vertrek van zanger Anders Zackrisson afgehaakt. Inmiddels is het 2002, en de Zweedse band Dream Evil komt met de cd die Nocturnal Rites na The Sacred Talisman had moeten maken. Zanger Niklas Istfeldt lijkt namelijk zo op de vorige zanger van NR dat ik in de eerste instantie gelijk naar de bio greep om te kijken wie achter de microfoon stond. De groep maakt typisch Zweedse heavy metal, waarmee ik mij gelijk in mijn nopjes voel (overigens staan er in de vorm van The Chosen Ones, Heavy Metal In The Night en H.M.J. ook een aantal muzikale buitenbeentjes op die doen denken aan respectievelijk Manowar, Saxon en Dio).

Brein achter deze nieuwe Zweedse groep is girtarist Fredrik Nordström. Door zijn werkzaamheden als producer kreeg hij bands als HammerFall, In Flames en The Storyteller in zijn studio, en bedacht dat hij dat ook best kon. Hij rekruteerde the Griekse gitarist Gus G, ex-King diamond/Mercyful Fate trommelaar Randy Shaw en bassist Peter Stalfors, en zanger Niklas die eerder de achtergrondzang bij HammerFall deed. Deze interessante samenkomst van muzikanten leidde tot dertien sterke composities, waarvan en elf op deze cd zijn terechtgekomen. En ik moet zeggen: petje af. De muziek klinkt als een klok, de zang is kraakhelder en over de kundigheid van de muzikanten bestaat geen twijfel. Powermetal zoals het hoort te klinken, uitgevoerd door muzikanten die hun sporen verdiend hebben. Gelukkig komen ze op Wacken, want dit is perfecte muziek voor: zonnetje hoog aan de hemel, pot bier in de klauwen, en meeschreeuwen maar!