Coldworker  - Rotting Paradise

Coldworker - Rotting Paradise

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Slechts anderhalf jaar na debuutplaat 'The Contaminated Void' zal in mei 2008 het tweede album van Coldworker verschijnen. Het tweede opus draagt de titel 'Rotting Paradise' en geeft in mijn ogen precies weer waar na ruim twintig jaar death metal ervaring die Zweedse scene nu precies staat. Het album bevat namelijk veertig minuten extreme kwaliteitsdeath metal van de bovenste plank. Een brute, volle grunt, afwisselende nummers met veel variatie in zowel riff als tempo, de nodige heerlijke melodieuze gitaarleads en een vette productie waar je u tegen zegt.

Hier zou de recensie nu volkomen kritiekloos zo maar kunnen eindigen, helaas zijn er ook genoeg haken en ogen te ontdekken aan 'Rotting Paradise'. Zo is de grunt van Joel Forbrandt in al zijn degelijkheid ook behoorlijk eentonig. Het materiaal mag dan wel van de hoogste kwaliteit zijn, de originaliteit is dit zeker niet. Ik hoor niks wat we nog niet zouden kunnen kennen van 'Heartwork' (Carcass) of 'Crimson' (Edge Of Sanity). Alleen de combinatie met de nodige highspeed blasterupties van de hand van drummer Anders Jakobson is wellicht vernieuwend te noemen. Maar ja, die kenden we natuurlijk ook al uit de catalogus van zijn vorige band Nasum.

Met een band als Coldworker en een plaat als 'Rotting Paradise' kun je kortom verschillende kanten uit. Van kritiekloos geweldig vinden tot vernieuwing missend afkraken. Als rasechte Hollander kies ik zelf vooralsnog voor de polderoplossing, maar zeg niet dat ik u niet gewaarschuwd heb!