Arsis  - We Are The Nightmare

Arsis - We Are The Nightmare

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Jasper : Recensies lezen moet voor een bovengemiddeld technische death metal band af en toe een ware plaag zijn. Heb je net met pijn en moeite een monsterlijk album afgeleverd met meer killer riffs en licks dan de laatste vier Slayer platen bij elkaar, krijg je de verwijten "te moeilijk, "pretentieus, en "chaotisch naar je hoofd; om gek van te worden!

In het geval van Arsis is het bovendien daadwerkelijk onterecht, want op de nieuwste langspeler heeft deze Amerikaanse Eastcoast band juist met succes getracht om een middenweg te vinden tussen de bijna enge gitaartechniek en de kunst van het liedjes schrijven. Het resultaat is er naar, een technische death metal plaat waar moderne collegae als Anata of Psycroptic nog een puntje aan kunnen zuigen, gestoeld op een karrenvracht aan catchy melodielijnen waar een band als Arch Enemy nog jaren platen mee zou kunnen maken. In het verleden werd hing de link met Death nog als een molensteen om de nek van Arsis, met 'We Are The Nightmare' treedt de band zichtbaar uit de schaduw.

De productie is ook zeker het vernoemen waard, want waar de vorige platen nogal "oldschool klonken qua productie is op 'We Are The Nightmare' gekozen voor een duidelijk transparant geluid. Nu hoor je dus elk instrument afzonderlijk tekeer gaan, wat zeker geen luxe is met de complexe composities van Arsis. Deze derde release zal zeker weer voor een storm aan kritiek zorgen, en dus niet ieders kopje thee zijn. Death metal fans in de brede lijn van Arch Enemy via Death naar Cryptopsy moeten 'We Are The Nightmare' echter minstens een paar keer door de speakers gejaagd hebben.