Tyr  - Land

Tyr - Land

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Vera : Er is iets heel vreemd aan de hand met het nieuwe Tyr album 'Land'. Als notoire Viking en Tyr fan slaag ik er maar niet in om enige greep te krijgen op de nieuwe composities, zelfs na herhaaldelijke luisterbeurten. Nochtans was ik meteen in de ban van hun vorige albums 'Eric The Red' en 'Ragnarok', ook al boden deze bepaald authentieke ritmes en melodien. Versta me niet verkeerd, in zekere zin is 'Land' een vrij logisch vervolg daarop, alleen toch wel wat minder beklijvend.

Het is moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen. Ik kan alleen eerlijk melden dat er een frons op mijn voorhoofd verscheen toen ze onlangs voornamelijk nieuwe nummers speelden om het Paganfest in te leiden en dat ze een betere indruk maakten als voorprogramma van Amon Amarth. Want na het uitbrengen van 'Ragnarok' toerden zij met Die Apokalyptischen Reiter en bovenvermelde oppervikingen met groot succes. Een concert op Wacken Open Air 2007 besloot het concertseizoen en de registratie daarvan is te vinden op de bonus dvd als je de speciale editie aanschaft.

De nummers op 'Land' zijn allen gebaseerd op de traditionele muziek en ethiek van de Faerer Eilanden, IJsland en Noorwegen. Het album begint met een gedicht van de Faererse dichter J.H.O. Djurhuus dat me deed terugdenken aan de laatste Solefald albums. Pas later vallen de laaggestemde gitaren in. De volgende nummers worden beheerst door de heldere zang van gitarist Heri Joensen en de veelvuldig voorkomende kloeke samenzang. Er zijn aanvankelijk minder gitaarsolo's op dit album te vinden dan in het verleden en ook de leuzen, die een houvast vormen tussen de vrij progressieve wendingen in de muziek, ontbreken. Toch bieden de lange tracks van het album genoeg voer om de veeleisende progressieve fan te doen watertanden: 'Land' en 'Ocean' mogen dan tekstueel toegankelijker zijn door de Engelse taal, instrumentaal verkent Tyr elke uithoek. Het enige nummer dat meteen te behappen valt is het tragere 'Valkyrjan', dat een fijne gitaarsolo en een pittige acceleratie bevat. Als bonus krijgen we de hit 'Hail To The Hammer' in de huidige bezetting. Misschien moet ik gewoon blijven luisteren tot alle stukjes van de puzzel op zijn plaats vallen, maar iets zegt me dat ik niet alleen sta met dit probleem.