Suidakra  - 13 Years Of Celtic Wartunes

Suidakra - 13 Years Of Celtic Wartunes

Label : Wacken Records | Archiveer onder black/pagan metal

Release type: DVD/Video

Vera : De afgelopen jaren heeft Suidakra een solide fanbasis opgebouwd over heel de wereld. Het is één van de eerste Duitse bands die met een doedelzakspeler op het podium verscheen, maar toch heeft dit nooit afbreuk gedaan aan de heftigheid van hun repertoire: het blijft melodieuze death/black metal die gedragen wordt door de ruwe grunts van Arkadius en de cleane zang van Marcel Schoenen. Tot voor kort, want na deze opnamen verliet deze laatste nog maar eens de band. Toen het vorige studioalbum 'Caledonia' verscheen verwelkomden we zijn terugkeer, maar de druk van een wereldse job bleek hem toch iets te zwaar te wegen.

Daar is niets van te merken op de dvd die als eerste luik het concert van Suidakra op Wacken Open Air 2007 bevat. Drie kwartier grasduinen in het vrij recente repertoire van de band onder een stralende zon. Schaars zijn de Suidakra concerten met een echte doedelzakspeler, maar voor deze gelegenheid was Alex wel van de partij in authentieke kledij. Deel twee is een akoestisch concert in Kiel (Duitsland) en daar leren we dat Suidakra best boeit in deze gestripte versie. Een aantal eigen nummers en covers worden intens vertolkt. Hier wordt wel het grote verlies duidelijk, want Marcel zingt alles met zijn cleane vocalen. Voor de live concerten heeft de band gelukkig al vervanging gevonden in Tim Siebrecht, want weldra pikken zij in op het Amerikaanse luik van de Paganfest tour met een zestal optredens aan de westkust.

Het bonusmateriaal van de dvd laat ons nog wat leuke interviews met fans en vrienden op Wacken zien en de videoclips van 'The IXth Legion' en 'Forth-Clyde'. Bovendien hoort er ook nog een cd bij dit door Kris Verwimp geïllustreerde package. Een aantal oude nummers zijn terug opgenomen en anderen zijn geremastered. Al bij al geven zij een goed en verscheiden beeld van Suidakra, nog steeds een ondergewaardeerde en razend interessante band. Het is dan ook steeds een genot om deze Duitsers - voorlopers van een genre kunnen we gewoon stellen - aan het werk te zien. Later dit jaar duikt Suidakra de studio in om de nu reeds geschreven nummers vast te leggen op een volgend studioalbum. Daar ben ik alvast erg benieuwd naar!