Mar De Grises   - Draining The Waterheart

Mar De Grises - Draining The Waterheart

Label : Firebox Records | Archiveer onder doom metal

Vera : Onlangs besprak ik de ep 'Unbroken Solemnity' van Mourners Lament, waarin twee leden van Mar De Grises ook actief zijn. Het goede nieuws is dat er eindelijk ook nieuw werk van de gerespecteerde hoofdband is. Mar De Grises debuteerde in 2004 immers met het lichtjes fantastische 'The Tatterdemalion Express' en zette sindsdien Chili op de wereldkaart van doomieuze metalen. Hun debuut ging niet onopgemerkt voorbij, want ondanks het feit dat Chili aan het andere eind van de wereld ligt en allerminst als een ondernemend metalland beschouwd kan worden, besteedde de band een flink deel van 2005 aan toeren in Europa. Het bracht hen o.a. in Nederland en Belgi, maar ook op het befaamde Doom Shall Rise III in Duitsland mochten zij hun zware, maar sierlijke doom epossen op de massa loslaten.

Nu, vier jaar later, kunnen we ons laten meeslepen door 'Draining The Waterheart'. Nieuw is Juan Escobar als zanger/toetsenist. Hij hanteert een diepe grunt, maar in sommige stukken is er cleane zang die meestal een geheimzinnig, bijna fluisterend karakter heeft en het geheel daardoor nog mysterieuzer maakt. Natuurlijk zijn de monumentale doom riffs aanwezig in elk nummer, maar deze worden verfraaid door melodieuze solopartijen. De nummers zijn naar goede gewoonte erg lang - gaande van zes tot dertien minuten - en bieden een brede waaier aan originele breaks. Je zou Mar De Grises' muziek daarom enige avant-garde en progressieve trekjes kunnen toedichten. Als geheel is 'Draining The Waterheart' daardoor iets meer ondoorgrondelijk dan zijn voorganger en het vraagt meerdere luisterbeurten om te behappen. Men experimenteert ook meer met vervorming en effecten, hetgeen in opener 'Sleep Just One Down' en het instrumentale 'Fantasia' tot hallucinerende klanklandschappen leidt. Tussen de zware doom muur die opgetrokken wordt, vormen het haast breekbare 'One Possessed' en het onwerelds mooie 'Deep-Seeded Hope Avant-Garde' dromerige eilanden in een zee van woeste razernij. Door de afwisseling van fragiele treurnis en nietsontziende erupties is Mar De Grises er in geslaagd om een voortreffelijk tweede album te creren.

Van 16 april tot 12 mei is Mar De Grises terug in Europa om hun nieuw materiaal live aan de fans voor te stellen. Mis dit als doom fan zeker niet! 'Draining The Waterheart' verschijnt in twee edities. Buiten de normale cd is er ook een luxueus digipack in A5 formaat met als bonus de mini-cd 'Unconscious Passenger'.