Virgin Steele  - Noble Savage

Virgin Steele - Noble Savage

Label : Dockyard1 Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Nima : De uit New York afkomstige Barbaric Romanic Heavy Metal band Virgin Steele is uiteraard geen onbekende in het metalen wereldje en heeft, naar mijn mening, keer op keer kwaliteit geleverd. Begonnen als een stevige hardrock/heavy metal band, onder de leiding van wereldzanger/songwriter David DeFeis maakt de band als sinds 1981 furore, maar heeft helaas nooit de status van genregenoten zoals Manowar of Iron Maiden bereikt. Toch zal de band altijd een warm plekje hebben in vele metalen harten, zo ook in de mijne.

In 2002 kwam Noise Records met geweldige heruitgaven van de eerste twee Virgin Steele platen en nu, ze jaar later, heeft Dockyard1 het geweldige initiatief genomen om ook de derde en vierde plaat, respectievelijk 'Noble Savage' en 'Age Of Consent' opnieuw uit te brengen. Goede zaak als u mij vraagt, want die platen waren tot op de dag van vandaag moeilijk verkrijgbaar. En dat is zonde, want de fantastische muziek die op deze albums is vastgelegd mag niet ongehoord blijven of in vergetelheid raken.

De eerste uit de serie, 'Noble Savage' uit 1985, is een van de belangrijkste platen in de band's geschiedenis. Gitarist Jack Starr, die op de eerste twee albums schitterde, maakte geen deel meer uit Virgin Steele, maar David DeFeis bewees keihard had hij de drijfkracht achter de band was. Dit album was ook de muzikale keerpunt in de band's carriËre en voor het eerst kwamen de klassieke invloeden duidelijker naar voren. Luister maar naar de fantastische intro van 'Thy Kingdom Come' of 'Angel Of Light' en algehele bombasme die voor het eerst nadrukkelijk aanwezig was. Ook het romantische waar de band tegenwoordig patent op heeft is volop aanwezig op deze plaat. Toch is het geluid van de voorgangers (en de jeugdige enthousiasme, met de daarbij behorende teksten) duidelijk aanwezig op rockers zoals 'We Rule The Night', 'Come On And Love Me' en bijvoorbeeld 'Rock Me'.

Na het beluisteren van deze cd wordt het wederom duidelijk dat David DeFeis een muzikale genie is, die nooit twee dezelfde platen heeft gemaakt, maar toch altijd herkenbaar is gebleven. En, nogmaals, keer op keer kwalitatief hoogwaardige producten aflevert. Vergelijk deze plaat maar met de laatste platen 'The House Of Atreus' en 'Visions Of Eden'; u hoort duidelijke verschillen en toch ook dat het duidelijk om dezelfde band gaat.

Deze heruitgave verschijnt met een ander hoes en hoewel mijn voorkeur uitgaat naar de originele artwork, heeft de foto van een zeer jonge band een bepaalde charme en doet vooral erg "eighties” aan. Het boekje gevuld met vele foto's, alle teksten en zeer recente (januari 2008) linernotes van de heer DeFeis. Daarnaast krijgen we twee niet eerder uitgebrachte versies van 'Fight Tooth And Nail' en 'Noble Savage'. Alles bij elkaar is goed voor maar liefst achttien fantastische nummers en met een speeltijd van ruim 78 minuten krijg je zeker waar voor je geld.