Virgin Steele  - Age Of Consent

Virgin Steele - Age Of Consent

Label : Dockyard1 Records | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Nima : De uit New York afkomstige Barbaric Romanic Heavy Metal band Virgin Steele is uiteraard geen onbekende in het metalen wereldje en heeft, naar mijn mening, keer op keer kwaliteit geleverd. Begonnen als een stevige hardrock/heavy metal band, onder de leiding van wereldzanger/songwriter David DeFeis maakt de band als sinds 1981 furore, maar heeft helaas nooit de status van genregenoten zoals Manowar of Iron Maiden bereikt. Toch zal de band altijd een warm plekje hebben in vele metalen harten, zo ook in de mijne.

In 2002 kwam Noise Records met geweldige heruitgaven van de eerste twee Virgin Steele platen en nu, ze jaar later, heeft Dockyard1 het geweldige initiatief genomen om ook de derde en vierde plaat, respectievelijk 'Noble Savage' en 'Age Of Consent' opnieuw uit te brengen. Goede zaak als u mij vraagt, want die platen waren tot op de dag van vandaag moeilijk verkrijgbaar. En dat is zonde, want de fantastische muziek die op deze albums is vastgelegd mag niet ongehoord blijven of in vergetelheid raken.

De tweede uit de serie, 'Age Of Consent' uit 1988, is net als zijn voorganger 'Noble Savage' een belangrijke plaat in de band's geschiedenis. Het heeft de band drie jaar geduurd om met een opvolger te komen, maar 'Age Of Consent' liet horen dat het de moeite van het wachten waard was geweest. De klassieke richting die de band op 'Noble Savage' liet horen was nog meer doorgetrokken en verder uitgewerkt. Bovendien heeft DeFeis met de fantastische opener 'The Burning Of Rome' een van de meest tijdloze klassiekers van het genre op de mensheid losgelaten en ook de rest van de plaat liet een volwassen band horen, die dondersgoed wist waar ze mee bezig was. De muzikale perfectie druipt van deze plaat af en David DeFeis bewees nogmaals een van de beste zangers op deze aardkloot te zijn, en niet alleen op metalgebied. De combinatie van metal en klassiek en opera is op dit album simpelweg geniaal en de lijn tussen deze stijlen begon steeds meer te vervagen. Het was ze dan ook weer gelukt om een veelzijdig album te maken. Ook is 'Age Of Consent' zo een beetje de laatste plaat waar men seks en lust op een jeugdige manier gebruikte ('Seventeen' bijvoorbeeld) voordat DeFeis zijn teksten meer romantiek gaf. Als je de plaat nu, maar liefst twintig jaar later, terughoort wordt het duidelijk dat dit zijn tijd ver vooruit was.

Na het beluisteren van deze cd wordt het wederom duidelijk dat David DeFeis een muzikale genie is, die nooit twee dezelfde platen heeft gemaakt, maar toch altijd herkenbaar is gebleven. En, nogmaals, keer op keer kwalitatief hoogwaardige producten aflevert. Vergelijk deze plaat maar met de laatste platen 'The House Of Atreus' en 'Visions Of Eden'; u hoort duidelijke verschillen en toch ook dat het duidelijk om dezelfde band gaat.

Deze heruitgave verschijnt met een mooi boekje gevuld met vele foto's, alle teksten en zeer recente (januari 2008) linernotes van de heer DeFeis. Daarnaast krijgen we een uitstekende coverversie van de Judas Priestklassieker 'Screaming For Vengeance' en de nooit eerder uitgebrachte 'The Curse'; een snel, maar typisch Steele-nummer, die helaas een beetje lijdt onder een zwakke productie. Maar dat mag de pret niet drukker, want alles bij elkaar is dit goed voor maar liefst achttien fantastische nummers en met een speeltijd van ruim 79 minuten krijg je zeker waar voor je geld.