Ultimatum  - Into The Pit

Ultimatum - Into The Pit

Label : Retroactive Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Toen ik deze cd in handen kreeg waren mijn eerste woorden: "Dit komt me bekend voor!”. Na even diep te hebben gegraven in mij versleten geheugen realiseer ik me dat dit dezelfde Amerikaanse Ultimatum is die in 1995 debuteerde met 'Symphonic Extremities'. Het laatste levensteken was de EP 'Til The End', maar dan hebben we het alweer over zeven jaar geleden.

Vorig jaar kwamen deze thrashers dan eindelijk met een nieuwe album. Ik zeg "eindelijk” omdat de thrash van deze heren mij erg aanspreekt. Men richt zich niet op de ongeschreven regels van de traditionele (Bay Area) thrash en het is een van de weinige bands die met een geslaagde toevoeging komt. Deze jongens pakken de beste elementen van de chaotische thrash zoals Dark Angel en het nette van een band zoals Testament en voegen daar de groove en kracht van Pantera aan toe. Wat je dan krijgt is een reeks krachtige thrashers die je nogmaals duidelijk maken waarom je jezelf een metalhead noemt. De "vieze”, Darren Travis-achtige, zang van Scott Waters past perfect bij de muziek en zorgt wederom voor een "evil look” op je smoel, met de daarbij behorende duivelshoorntjes en opgefokte bewegingen. En dat geeft mij het gevoel waarbij ik denk "Yeah! Dit is METAL!”

Echter niet alle nummers op 'Into The Pit' zijn even nieuw. Zo bevat de CD het complete 'Til The End' EP en heeft men ook de geweldige headbanger 'Blink' van het debuut opnieuw opgenomen. Daarnaast krijgen we een geslaagde versie van de Iron Maiden klassieker 'Wrathchild'. Wat overblijft zijn vijf gloednieuwe nummers, maar dat mag de pret zeker niet drukken, vooral omdat de productie van de oudjes veel beter klinkt dan voorheen. Door de oude tracks te mixen met de nieuwe, laat men zien dat ze geen millimeter zijn afgeweken van het geluid die ze op de eerdere platen lieten horen en dat is wat mij betreft alleen maar positief. Bovendien laat Ultimatum is terug en dat is het belangrijkste. Als liefhebber van echte thrash kun je deze CD met een gerust hart in huis halen.