Kreator  - At The Pulse Of Kapitulation

Kreator - At The Pulse Of Kapitulation

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: DVD/Video

Tormentor Erich : "Alweer een Kreator dvd?” vroeg mijn lieve wederhelft toen ik blij met mijn Lords pakketje stond te zwaaien. "Jazeker schat.” Antwoordde ik. "Goh, hebben die mannen geld nodig of zo?”vroeg mijn vrouwtje. "Nou ja, het is maar hoe je het bekijkt” zei ik en toen legde ik haar het volgende uit:

Op vier maart 1990 speelden Kreator, Sabbat, Tankard en Coroner allen in Oost Berlijn. Het was de eerste keer dat West Europese thrash bands daar stonden en het had alles te maken met het omvallen van de muur. Noise Records was toen zo slim om gelijk een concert daar op te zetten en later werd deze avond dan ook uitgebuit door middel van diverse video's, verzamel elpees en cd releases. Voor Kreator was het uitbrengen van de 'Live In East Berlin' video echter de eerste live video überhaupt en liefhebbers zoals ik waren allang blij dat we de band eindelijk eens thuis op de buis konden zien, weliswaar via een VHS band maar toch. Om een lang verhaal kort te maken: volgens Kreator is de navraag naar deze video de laatste jaren flink gestegen en omdat men nu toch wat tijd heeft is men aan het remixen en upgraden geslagen en zodoende komt dat concert nu op dvd uit. Het absolute voordeel is dat je de band nog eens aan het werk ziet in de bezetting Mille / Ventor / Rob / Blackfire en dat men haast vergeten songs zoals 'Under The Guillotine', 'Behind The Mirror' en 'Awakening Of the Gods' voorbij laat razen. Ook is het knap om te zien hoe Ventor eerst een drumsolo doet die vervolgens overloopt in 'Terrible Certainty' en dat nummer wordt weer gevolgd door 'Riot Of Violence' waarbij de beste man ook nog eens als zanger aan de bak moet. Het nadeel van deze concertregistratie is echter het snelle op en neer geflitst tussen de camera's waardoor je niet erg rustig naar de beelden zit te kijken. Bovendien krijg ik het idee dat men af en toe met de schaar een beetje is uitgeschoten want het beeld wil nog wel eens verspringen, en ook het geluid van de drums had wel ietsje minder blikkerig mogen zijn.

Als bonus heeft men een documentaire toegevoegd die o.a. sommige concertbezoekers in beeld brengt toen en nu. Deze docu laat redelijk goed zien dat niet alleen in Oost Duitsland maar ook op het gebied van metal veel is veranderd door de jaren heen. Ik kwam trouwens bij het zien van deze beelden weer tot de conclusie dat thrash metal in die tijd behalve muziek ook een echt middel was om te laten zien dat je het niet eens was met de gevestigde orde. Iets wat op vandaag de dag normaal lijkt te zijn, was toen nog echt underground en 'not done'.

Een jaar na het uitbrengen van deze live video kwam Kreator met het 'Coma Of Souls' album. Dit album werd begeleidt door een nieuwe VHS video getiteld 'Hallucinative Comas'. Dit was een soort concept video waarin het verhaal van het album werd gemixt met stukjes horror film en dit werd weer gecombineerd met een aantal clips. Voor deze dvd heeft men deleted scenes en bonus materiaal toegevoegd aan het geheel en ik moet zeggen dat het nog steeds erg sfeervol is en behoorlijk indrukwekkend. Het concept dat de band toen heeft uitgewerkt mag vandaag de dag misschien niet meer zo schokkend zijn als toen, het artistieke uitgangspunt blijft echter nog steeds sterk overeind staan.

Tot slot hebben Mille en Co. het live concert als extra bonus ook nog op cd toegevoegd aan dit pakketje. Kun je ook naar dit optreden luisteren zonder dat je voor de buis moet blijven zitten. Het is maar dat je het weet.