Origin  - Antithesis

Origin - Antithesis

Label : Relapse | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Origin is terug! En hoe! 'Antithesis' slaat je ouderwets compleet lens met onmenselijke hypersnelheden en vingeroefeningen uit de toekomst. En dat alles weer in de line-up die het onvolprezen top hypergrind album 'Informis Infinitas Inhumanitas' bij elkaar blastte. Dus ja, dat is met superdrummer John Longstreth die als een vleesgeworden Vishnu de meest onnavolgbare drumpatronen uit zijn ledematen weet te schudden. En ja, dit houdt in dat de 'triple-vocal' aanpak weer veelvuldig en smaakvol wordt toegepast. De liefhebber weet nu al genoeg en voegt 'Antithesis' stante pede aan het (online) boodschappenkarretje toe.

Voor de onwetenden onder ons: Origin is het Amerikaanse death/grind gezelschap dat reeds tien jaar terug de grenzen van de extremiteit opzocht door constant abnormale bpms te draaien onderwijl de meest technische riffs en solo's uit de snaarinstrumenten te persen. Origin is de oorsprong waar moderne combo's zoals Necrophagist, Psycroptic of Illogicist de mosterd vandaan halen. En hoe clichmatig het ook moge zijn: 'Antithesis' is zonder enige twijfel het beste en meest complete album dat Origin tot op heden in elkaar puzzelde. Het bevat alle elementen die de vorige albums zo gaaf maakten, en meer! De gitaarmelodien (vooral die solo's!) zitten geniaal in elkaar en de nummers zijn nog beter te volgen dankzij de nodige temporiseringen die Longstreth wat vaker toepast. Het moet gezegd dat het nog steeds een hele toer is om alle details die 'Antithesis' rijk is te kunnen bevatten, zeker de eerste paar luisterbeurten. Maar dat is juist precies zoals het hoort bij deze tech-metal. Origin wast op 'Antithesis' de nieuwe garde in ieder geval nog eens even flink de oren: in al zijn extremiteit en snelheid wordt deze plaat per luisterbeurt wl beter!