Mortification - Conquer The World

Mortification - Conquer The World

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: DVD/Video

Patrick : Met ruim tien jaar van het opnemen van even zoveel albums was het tijd voor het Australische drietal Mortification om een droom van elke muzikant te verwezenlijken: een wereldtour. Met dertig optredens in Zuid-Afrika, Duitsland, Zwitserland, Nederland, Noorwegen, Amerika, Mexico, Chili, Argentinië, Brazilië en natuurlijk thuisland Australië was 'The Silver Cord Is Severed World Tour' in 2001 een feit. Hiervan werden opnames gemaakt en die werden in 2002 op DVD onder de titel 'Conquer The World' uitgebracht. Metal Mind Productions heeft besloten deze opnieuw uit te geven; het zal er vast mee te maken hebben dat de eerste release alleen in NTSC regio 2 code werd uitgegeven en dus alleen de Europeanen de DVD konden bekijken. Met een NTSC regio 0 code is die nu voor iedereen ter wereld beschikbaar.

Mortification is Steve Rowe. Natuurlijk kent de band ook andere bandleden maar omdat die namen nooit veel langer meegaan dan een release of twee a drie mag je Mortification gerust als zijn band beschouwen. En dus is ook hij het die, zittend voor een Australische vlag, de DVD aan elkaar praat.
Van elk continent zijn beelden van de tour te zien. Denk daarbij niet aan professionele opnames, maar aan een camcorder die de nodige overuren heeft gemaakt. Je krijgt niet alleen live materiaal voorgeschoteld maar kunt ook rekenen op beelden van van alles en nog wat rondom de tour. Het geeft een leuk, compleet beeld … ware het niet dat alles fragmentarisch voorbij vliegt. Zo kom je van alle live nummers slechts een heel klein gedeelte (halve minuut) tegen en dat is toch echt veel en veel te karig!

De beelden van de tour worden afgewisseld met drie (low-budget) clips: 'Metal Blessing', Access Denied' en 'Standing At The Door Of Death'. Alle drie de clips komen van de cd 'The Silver Cord Is Severed' (2001) en daarmee is het duidelijk dat de band hiermee vooral ging voor het promoten van de desbetreffende cd en het nergens de bedoeling was een overzicht van de afgelopen tien jaar te geven. Als extraatje op deze re-release is een concert van het Black Stump Festival in 2002 toegevoegd. Verwacht er niet te veel van, want verder dan vier nummers gaat dit niet. De beeld- en geluidskwaliteit komen niet veel verder dan die van een gemiddeld zelfgemaakt Youtube filmpje. En ook de toegevoegde foto galerij met achtentwintig foto's zorgt er nu ook niet voor dat je hiervoor meteen naar de winkel rent.

De geringe beeld- en geluidskwaliteit en de fragmentarische opzet van de DVD maken deze heruitgave slechts interessant voor de diehard fans. Maar die hebben het origineel waarschijnlijk in 2002 al opgepikt…