Kamelot - Ghost Opera - The Second Coming

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Amper tien maanden na de release van het album 'Ghost Opera' komt Kamelot alweer met een re-release van het album. Het zal ongetwijfeld met hun a.s. tour door Europa te maken hebben, want anders kan ik me zo een snelle heruitgave niet voorstellen. n vraag dringt zich dan ook meteen op: bevat 'The Second Coming' wel de nodige extra's die het interessant (genoeg) maken om ook dit deel aan je verzameling toe te voegen?

Naast de gebruikelijke elf tracks van 'Ghost Opera' zijn opnames van een show - zoals gegeven op 14 april 2007 in Belgrado (Servi) -, vier bonusnummers en twee video's (de clip voor 'The Human Stain' en 'Memento Mori' zoals uitgevoerd tijdens het eerder genoemde concert) toegevoegd. Al met al een prima totaal aan bonusmateriaal, toch?

In het live gedeelte ligt de nadruk volledig op de twee meest recente studio albums: 'Ghost Opera' en 'The Black Halo'. De afwezigheid daarmee van nummers als bijvoorbeeld 'Center Of The Universe', 'Forever', 'Nights Of Arabia' en 'Karma' zal vast ermee te maken hebben dat je deze al tegenkwam op 'One Cold Winter's Night' maar voor een completer beeld was het leuker geweest als het hele concert hier op de cd terecht was gekomen. De aanwezigheid van 'Memento Mori' in een live uitvoering zal voor velen dit gemis doen vergeten. Als ik de verslagen van dit concert moet geloven, gingen de bijna duizend aanwezigen extreem uit hun dak en werd zelfs het aantal decibellen dat de band eruit gooide door het publiek overtroffen (103 om 108) ... en dus heeft er iemand in de studio bij het mengen van de live opnames weer eens overdadig zijn best gedaan en veel te veel met zijn jatten aan de knoppen gedraaid. Het publiek is echt nauwelijks te horen en soms lijkt het wel alsof er slechts vijftig man in de zaal staat. De verantwoordelijke(n) meteen maar even verplicht naar 'Alive in Athens' (Iced Earth), 'Live in Montreal' (Quo Vadis) of 'Skeletons In The Closet' (Gamma Ray) laten luisteren; zo hoort een publiek te klinken!

De vier extra nummers zijn bonus tracks en n remix. 'Epiloque' is het bonusnummer dat op de Japanse versie van 'The Black Halo' te vinden was en 'Seasons End' was datzelfde lot beschoren met 'Ghost Opera'. 'Pendulous Fall' vind je op de limited edition van 'Ghost Opera'. Het zijn alle drie nummers met een rustige, balladachtige inslag. Geen slechte nummers maar het niveau van een bonustrack als 'Snow' (van het album 'Epica') zit er helaas ook niet in. 'Rule The World' staat er in een remix op. De toegevoegde elektronica heeft echter geen enkele meerwaarde en maakt deze remix zelfs tot een volledig overbodige toevoeging.

Op het eerste oog maken de extra's deze heruitgave meer dan de moeite waard. Toch kan ik me goed voorstellen dat vele Kamelot fans zich eerst even achter de oren krabben voordat ze hier hun geld aan uitgeven. Vooral interessant voor diegene die deze cd nog niet in huis hebben?

Tracklist CD 1
1. Solitaire
2. Rule The World