In Flames - A Sense Of Purpose

In Flames - A Sense Of Purpose

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Patrick : Het is weinig bands gegeven te kunnen zeggen dat ze aan de oorsprong van een subgenre hebben gestaan. Het leidt geen twijfel dat In Flames één van de bands was die de melodieuze death een behoorlijke slinger gegeven hebben. En daar waar vele andere acts het muzikale pad van In Flames klakkeloos volgen, is het Zweedse vijftal, vooral de laatste jaren, op zoek naar vernieuwingen. Het is niet meer dan logisch dat een band die al zo lang aan het front meedraait zich verder ontwikkelt. In Flames is daar absoluut om te prijzen, maar het maakt ook dat het met de meest recente cd's van hen elke keer maar weer afwachten is hoe het uitpakt …

Het kwintet grijpt op 'A Sense Of Purpose' voor een deel terug op het geluid dat we van ze kennen van 'Reroute To Remain' (2002) en 'Soundtrack To Your Escape' (2004). Er wordt gewerkt met een moderne benadering waarbij de typische melodieuze aanpak nog verder is uitgewerkt. Er wordt wat meer gebruikt gemaakt van eenvoudigere structuren en je vindt er minder solo's op terug. De moderne koers leidt tot een heel toegankelijke schijf maar dat heeft ook tot neveneffect dat snelheid en agressie tot niet meer dan figuranten verworden zijn die slechts heel sporadisch hun kunstje mogen vertonen.

Ook de benadering van Anders is een tikkeltje anders; hij heeft ervoor gekozen dit keer nog meer nadruk op zijn clean vocals te leggen waardoor hij een soort midden van gebrul en gezang bewandelt. Hoewel hij dat goed uitvoert, lijkt het ook te betekenen dat de echte agressie en emotie er voor het grootste deel uit is. In nummers als 'Sober And Irrelevant', 'I Am The Highway' en 'Disconnected' is iets meer venijn te vinden, maar die steken schril af tegen de overvloed aan zeer melodieuze tracks (o.a. 'Alias', 'Delight And Angers', 'Sleepless Again' en 'Move Through Me'). Meest opvallende track, zonder enige twijfel, is het acht minuten durende 'The Chosen Pessimist'. Met het ingetogen, haast serene nummer laat In Flames horen dat het niet altijd snel en hard hoeft om toch intens te klinken.

De één zal genieten van de evolutie van de band en In Flames bestempelen als één van de toonaangevende bands in de melodieuze death dan wel moderne metal, voor een ander mist dit de energie en agressie van het vroege materiaal en zal dit slechts een slap aftreksel zijn van wat de band ooit was. Tot welke groep reken jij jezelf?