Errorhead  - Modern Hippie

Errorhead - Modern Hippie

Label : Lion Music | Archiveer onder hardrock / aor

Bidi : Heeft u ooit gehoord van een zekere Errorhead? Nou ik niet, en mijn eerste associatie ging dan ook uit naar die gekke gitaarvirtuoos genaamd Buckethead, de mysterieuze gitarist die met een emmer op z'n hoofd de meest bizarre muziek maakt met zijn maatjes Bootsy Collins, Bill Laswell en nog wat andere weirdo's van de New Yorkse jazzfunk avantgarde scene en die ook nog een blauwe maandag in Guns 'n Roses heeft gespeeld.

Maar hoe zit het nou met Errorhead? Ook hij is een gitaarvirtuoos en geloof me er staan absoluut geen foutjes op dit plaatje, maar misschien treedt hij wel op met een 'Error' lichtbalk op z'n hoofd, wie zal het zeggen? In ieder geval is Marcus Deml de echte naam van deze van origine Tsjechische gitarist die sinds zijn vroege jeugdjaren in Duitsland woont. Deml is een klassiek geval van een virtuoos en de referenties naar Jeff Beck, Joe Satriani en natuurlijk Hendrix zijn niet van de lucht. Natuurlijk kan iemand die uit handen van Satriani en Lukather tijdens de Rock 'n Roll Hall Of Fame een award krijgt uitgereikt als een van de beste rockgitaristen van deze tijd, een aardige noot spelen.
En als dan ook nog eens het team dat met drumgigant Vinnie Colajuta werkt zich ontfermt over het opnameproces weet je dat het met de sound ook wel snor zit. Maar ondanks al deze pluspunten, lijdt Marcus Deml net als vele andere gitaargoden aan het euvel dat zijn composities niet bijster origineel zijn en op zijn tijd zelfs ronduit saai te noemen zijn. Ik stel dan ook voor dat Marcus Deml zich in de toekomst maar beter kan concentreren op zijn werk als sessiemuzikant, want dit plaatje is alleen geschikt voor echte diehard gitaarfreaks.