Seventh Avenue  - Terium

Seventh Avenue - Terium

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Mijn collegae die het eerder werk van de Duitse Christen-rockers van Seventh Avenue moesten beoordelen waren niet bijzonder enthousiast. Luisterend naar hun oude werk kan ik daar goed inkomen, het klonk slap en inspiratieloos en de zang was bovenal matig. Daarnaast was de productie zo sprankelend als mijn wasmand.

Met mijn gezicht zwart van bevooroordeeldheid (ja, dat is een woord) ging ik deze nieuwe zilverling, 'Terium', beluisteren. Het eerste wat opvalt is dat de productie veeeeeeeeeeeeeel beter is dan voorheen. Niks dof en slapjes, helder en krachtig is het dit keer. Ook de zanger is zoveel beter dan voorheen dat het lijkt alsof er iemand anders achter de microfoon is gekropen, maar dat schijnt niet zo te zijn. Overigens is de website van de band echt waardeloos zodat ik daar niet veel informatie af kan halen.

De zanger klinkt als een kruising tussen Ralf Scheepers, Jorn Lande en Oliver Hartmann, een beetje aan de rauwe kant dus. Maar zijn stem is werkelijk fijn om naar te luisteren. En dan de muziek, tja, die klinkt ook gewoon lekker, stevig en overtuigend. De melodie├źn zijn strak, blijven goed hangen en er zit veel variatie in de vlotte metal. Er zitten alleen wel een aantal grove fouten in, zoals heel erg fout 'hohohohohho' gelal hier en daar en twee hele kleffe ballads. Grootste manco is echter dat de muziek wel erg lijkt op die van de grote voorbeelden. Soms lijkt het net alsof ik 'Rebellion In Dreamland' van Gamma Ray zit te luisteren. Zo zijn er nog veel meer stukken in de muziek die meer zijn dan een verwijzing. Zo goed als geen originaliteit dus en vrijwel niks nieuws onder de Christelijke zon. Dat wil niet zeggen dat de nummers niet de moeite waard zijn. De stukken die niet gejat lijken te zijn klinken wel degelijk onderhoudend en sommige melodie├źn zijn gewoonweg te sterk om deze CD te negeren. Daar komt bij dat het ook nog soms eens echt flink doorramt en de CD het op de snelweg dus ook goed zal doen, net als onder de douche.

Enfin, niks nieuws, maar wel goed gespeelde, onderhoudende metal. Gewoon proberen en sla dan de eerste nummers over, de tweede helft is beter. Bovendien staan er maar liefst vijftien nummers op. Waar voor je geld. Een degelijk Duits product.