Textures  - Silhouettes

Textures - Silhouettes

Label : Listenable | Archiveer onder different metal

Jasper : Spannende dagen voor Neerlands' metal hoop in bange dagen, Textures. Na het gehypte 'Polars', en een nationaal goed ontvangen tweede album waarop de huidige zanger Eric Kalsbeek zijn debuut maakte, is het nu tijd voor de derde, genaamd 'Silhouettes'. Nu moet ook internationaal de markt veroverd gaan worden. Is het Textures van vandaag in staat de wereld-concurrentie aan te gaan?

Voor ik die vraag beantwoord, allereerst mijn complimenten aan de DIY houding van de band, die met 'Silhouettes' alles in eigen beheer verzorgde. De productie van gitarist Jochem Jacobs is weer een stukje vetter dan op de vorige plaat, en het artwork mag er ook zeker wezen. Qua muziek is er niet ontzettend veel veranderd, zij het dat de band er duidelijk voor heeft gekozen de vaart en agressie te verminderen om de diepgang de volledige ruimte te gunnen. Op een onhandige, hokjes manier kun je dat vertalen door te stellen dat Textures minder "Meshuggah klinkt, en meer "Devin Townsend. Kalsbeek gebruikt meer cleane vocalen, en de keyboards voelen ook veel meer verweven met de muziek. De band klinkt anno 2008 modern, zonder overduidelijk of extreem te hoeven experimenteren. Net zoals de meeste grote progressieve metal bands van het moment eigenlijk.

Deze "veilige werkwijze is ook meteen mijn kritiek op de plaat, die wat mij betreft toch wel wat freakier had gemogen. Met het bovenmatige talent van de leden van Textures is het haast zonde om niet af en toe wat van die skills uit de bocht te laten knallen. Aan de andere kant is 'Silhouettes' wel een super professionele, volwassen plaat. Vlekkeloos mag je wel stellen. Het is het progressieve en het polyrhytmische dat de band zo goed maakte gegoten in een formule die meer mensen dan ooit zal aanspreken. Textures vervult op deze manier een prima rol als bruggenbouwer van toegankelijkheid naar pure progressiviteit, het pionierswerk aan andere bands overlatend. De conclusie op de beginvraag luidt dan ook welluidend ja. Textures is met haar derde plaat een band geworden die internationaal makkelijk haar mannetje kan staan.