Manowar - Warriors Of The World

Manowar - Warriors Of The World

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Ferdi : Manowar en dit blad vormen een goede combinatie. Immers, zij zijn de koningen van de metal, wij zijn de Lords van de metal. Er is al heel wat gesproken en geschreven over dit nieuwe album. En niet zonder reden: Warriors Of The World is een glorieus metal-album wat zich kan meten met de klassieke Manowar cd's.

De variatie is enorm: aan de ene kant brengt te groep mid-tempo nummers, aan de andere kant laten Joey en zijn mannen typische rampetampers in de sfeer van Carry On en Hail & Kill horen. En Manowar zou Manowar niet zijn als er ook niet een aantal ballades opstonden. Van de langzame nummers is Swords In The Wind mijn absolute favoriet: dit heldenepos handelt de dood van een krijger op het slagveld, en kent een fabelachtige instrumentale opbouw. In de categorie ballads vinden we echter ook het enige echt zwakke nummer van de cd, het niemendalletje An American Trilogy. Wat de snellere nummers betreft doen met name Call to Arms, het titelnummer en Fight Untill mij terugdenken aan Manowar-tijden waarvan ik al lang had gedacht dat ze nooit terug zouden keren. Het geluid van de cd mag ook niet onbesproken blijven: dat is namelijk perfect.

Het enige echte probleem met deze cd is de volgorde van de nummers. Die deugt niet. De langzaamste nummers staan aan het begin, en pas aan het einde komen de snelle nummers aan bod. Ik snap eerlijk niet dat een band die al zo lang bezig is als dit zo'n onevenwichtige opbouw in de songs heeft. Het is een kleine smet op deze cd, maar niet genoeg voor mij om dit niet uit te roepen tot n van de beste metal-cd's van het jaar. Manowar zal met deze cd niet veel nieuwe zieltjes winnen, maar bewijst nog steeds relevant te zijn. Een prima release van n van de meest trouw gebleven bands.