Halford - Crucible

Halford - Crucible

Label : Sanctuary Records | Archiveer onder

Ferdi : Als een artiest n of meerdere klassiekers op zijn naam heeft staan dan hoop je natuurlijk dat hij altijd zulke topplaten blijft afleveren. Het twee jaar verschenen Resurrection deed amper onder voor het werk wat Rob Halford ooit verrichte voor Judas Priest. Het ijzersterke gitaarwerk en de doeltreffende composities maakten die cd onvergetelijk. Helaas kan hetzelfde niet worden gezegd voor de opvolger van Resurrection.

Het probleem met Crucible is dat geen van de nummers echt uit de boxen knalt. De productie klinkt ronduit vlak, en veel nummers ontberen de spanning die de voorgaande cd zo goed maakte. Nummers als Crucible en Weaving Of Sorrow zijn vrij pretentieus, maar dit is ten kostte gegaan van de rauwe kracht. Bovendien zijn nummers als Sun en Handing Out Bullets voorzien van abominabel slechte zanglijnen. Het is ja godgeklaagd dat Rob sommige van deze nummers heeft durven uit te brengen, maar daar zullen wel commercile motieven achter zitten waar gewone zielen als wij geen enkele notie van hebben.

Dat wil overigens niet zeggen dat er geen goede nummers op de cd staan. De nummers Betrayal, One Will, en Golgotha zijn ondanks de fantasieloze productie namelijk wel degelijk pareltjes, die met gemak op Resurrection of op de Fight platen hadden kunnen staan. Helaas zijn deze nummers niet representatief voor de rest van de cd. Ik denk dat Halford de cruciale fout heeft gemaakt om een album te schrijven zonder de supervisie van Roy Z, die slechts als producer aanwezig is op deze cd. Want ondanks al zijn ervaring weet Rob al lang niet meer hoe een toffe metalplaat anno 2002 hoort te klinken. Crucible is absoluut geen slechte schijf, maar is niet de klassieker waarop iedereen had gehoopt.