Illdisposed  - The Prestige

Illdisposed - The Prestige

Label : AFM Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen : Denemarken's beste bekende brutaaltjes Illdisposed melden zich terug aan het front met hun tiende album getiteld 'The Prestige'. Dit is hun debuut CD voor AFM Records want om de een of ander reden heeft de deal met Roadrunner Records geen navolging gekregen. Ik was zeer content met de twee voorafgaande CD's '1-800 Vindication' en 'Burn Me Wicked' en degenen die dat met mij eens zijn zullen ook aan 'The Prestige' veel plezier beleven, want het is wederom een toppertje binnen het genre geworden.

Je zou verwachten dat Illdisposed na de goede recensies van hun vorige albums voor de gemakkelijkste weg zou kiezen, maar met de toevoeging van nieuwe gitarist Franz Hellboss (ex-Volbeat, Dominus en Hypodermic) en het niet meer inhuren van mixer Tue Madsen, is er toch een frisse wind gaan waaien. De mix werd overigens op dit album verzorgd door Frederic Nordström (In Flames, Dimmu Borgir…) en dat is natuurlijk ook geen kleine jongen in deze wereld.

Met die frisse wind bedoel ik overigens niet dat Illdisposed allerlei nieuwe horizonten verkend heeft, maar dat ze juist terug zijn gegaan naar hun wortels en met name op vocaal gebied. De zang bevat namelijk minder melodie dan eerder te bespeuren was en zo doet Bo Summer zijn bijnaam "Subwoofer” meer dan ooit eer aan. De nummers zijn weer volgestouwd met pompende grooves en breaks en zijn goed gearrangeerd. Ik snap niet zo goed waarom Illdisposed nog steeds niet bekend is bij het grote publiek, maar als je even goed luistert zul je waarschijnlijk ook meteen als een blok vallen voor 'The Prestige'.