Hate Eternal  - Fury And Flames

Hate Eternal - Fury And Flames

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Dat de afgelopen periode zwaar is geweest voor Erik Rutan mag bekend zijn. Het verlies van collaborateur in verscheidene projecten, zanger/bassist en vriend Jared Anderson kwam hard aan bij de voormalig snarenplukker van Morbid Angel. Net nu er weer sprake was van een mogelijke nieuwe samenwerking, al dan niet in Hate Eternal. Het is dan ook niet meer dan logisch dat deze moeilijke tijd van verlies en het verwerken daarvan gereflecteerd wordt in het nieuwe album 'Fury And Flames', dat tot de nok toe gevuld is met monsterlijk zware death metal.

Van opener 'Hell Envenom' tot het tiende en afsluitende 'Coronach' valt te horen hoeveel zorg Rutan heeft besteed aan elk van de vele lagen die de muziek rijk is. Meer dan ooit te voren schrijft Hate Eternal echte nummers in plaats van slechts aaneenschakelingen van de meest extreme blast beats denkbaar en meer dan ooit te voren valt er structuur te horen in de chaos van riffs, fills en vocalen. Het soleerwerk is werkelijk fenomenaal en zeer melodisch. De lompheid van Rutan's grunt voelt als een mokerslag op je gehoorgangen en het trommelwerk van Jade Simonetto, de nieuwe man op de vellen doet het geschifte werk van zijn illustere voorgangers snel vergeten. Ook de prestaties van basklasbak Alex Webster (Cannibal Corpse en helaas alleen sessiewerk) mag niet onvermeld blijven. 'Fury And Flames' barst van de frustratie en machtige machteloosheid. Nog niet eerder klonk een death metal album zo hard en intens, maar tegelijkertijd ook zo emotioneel. Het werk dat Rutan hier aflevert is meer dan indrukwekkend.