Entombed  - Clandestine

Entombed - Clandestine

Label : Earache | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Richard G. : Het is 1991. De Zweedse jonkies van Entombed zijn hun laatste jeugdpuisten nauwelijks aan het verliezen of ze hebben al het ultieme underground death metal album uitgebracht. 'Left Hand Path' verblufte metalfans wereldwijd met het niet eerder gehoorde ontzettend rauwe gitaargeluid en betekende eigenlijk direct internationale erkenning. De druk om met een geweldig tweede album op de proppen te komen is groot. Het feit dat frontman en vocale gek LG Petrov wegens persoonlijke problemen de band heft verlaten helpt niet echt mee. Ondanks de jonge leeftijd en onervarenheid beseft de band dat 'Left Hand Path The Sequel' geen optie is. In deze verwarrende omstandigheden schrijft drummer Nicke Andersson het grootste deel van Entombed's tweede klassieker in wording, 'Clandestine', bij elkaar.

Het is 2008, 'Clandestine' is blijkbaar niet heel goed meer verkrijgbaar en Earache besluit om de plaat opnieuw uit te geven. Het valt meteen op dat de keuze om nog meer rock 'n roll in te bouwen en om een nog vuiler gitaargeluid dan op 'LHP' toe te passen de juiste is geweest. Natuurlijk wordt er nog keihard gestampt op nummers als 'Living Dead', 'Chaos Breed' en 'Blessed Be', maar het zijn de langzame, groovende pasages in nummers zoals 'Stranger Aeons', 'Evilyn' of 'Sinners Bleed' die ervoor zorgen dat de plaat tot het einde boeit en je niet na een kwartier al sufgebeukt op zoek gaat naar iets anders om op te zetten.

Als bonus heeft Earache voor de snelle kopers nog de DVD 'Monkey Puss' erbij gestoken. Een mooi live document dat de energie van deze legendarische band goed weergeeft. De videoclips van de singles die de band in de vroege jaren 90 uitbracht zijn dan nog aardige extraatjes, maar cinematografisch gezien zeker geen hoogstandjes. Deze heruitgave zal voor de old school fans meer dan overbodig zijn (tenzij vervanging door grijsdraaiing aan de orde is), de nieuwe generatie krijgt zo wel mooi de kans om twee vliegen in één klap te slaan.