Elvira Madigan - Regent Sie

Elvira Madigan - Regent Sie

Label : Black Lodge | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : In het grote boek van intellectuele black metal projecten is een nieuw hoofdstuk geschreven. We merken het al aan de naam Elvira Madigan: eenzame operator Marcus Hammarstrm koos een koorddanseres die het leven liet samen met haar minnaar uit een andere klasse. Het artwork en de naam doen je vermoeden dat een gothic zangeres hier haar gangen gaat gaan, maar niets is minder waar: dit is complexe simfonische black metal waar je de tijd voor moet nemen. Bovengenoemde Marcus heeft vijf jaar gewerkt aan dit conceptalbum, dat trouwens voluit luistert naar de naam 'Regent Sie (Shedevils Of Demonlore - Of Blood, Crosses And Biblewars)'. Vorige creaties als het nooit uitgebrachte eerste album, het slecht geproduceerde 'Witches - Salem (1692 vs 2001)' of het eigenzinnige cover album 'Angelis Deamonae - Wiccan Aftermath' waren slechts vingeroefeningen om deze prestigieuze droom uiteindelijk te kunnen realiseren.

Het is dan uitermate spijtig dat ik de teksten hier niet voor me heb (bij de promo), want om enige greep op de muzikale escapades van onze Zweedse vriend te krijgen lijkt dit me essentieel. Temeer omdat meerdere korte verhalende stukken de zogenaamde leidraad in het verhaal vormen. Wat rest is vierenzeventig minuten muziek die laveert tussen bijtende black metal la Cradle Of Filth en zwaar simfonische stukken. In het verleden was de productie een heet hangijzer. Nog steeds zweert Marcus bij een organisch product dat elke inmenging van computers uit den boze beschouwt, nog steeds is het geluid van drums en toetsen vrij synthetisch (lees: geprogrammeerd) en nog steeds ben ik zo vrij om te stellen dat dit soms afbreuk doet aan het immens compositorisch talent dat er blijkbaar toch schuilt in de heer Madigan (zoals hij zich inmiddels noemt).

Vreemd genoeg moest ik tijdens de beluistering soms denken aan 'Crimson' van Edge Of Sanity. Met dien verstande dat Edge Of Sanity in de woeste uitbarstingen death metal is en dit black metal en dat Dan Swan - eerlijk is eerlijk - een groter talent is dan Marcus Hammarstrm. Maar daar kan zijn koppig vasthouden aan een hakketak productie ook voor een deel tussenzitten. Toch wil ik eindigen met een positieve noot: hoe je dit allemaal in je eentje kunt klaren lijkt me een hele prestatie!