Circle II Circle  - Delusions Of Grandeur

Circle II Circle - Delusions Of Grandeur

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Sjak : Het is wel grappig dat juist na het verschijnen van de nieuwe CD van Jon Oliva's Pain nu ook de nieuwe plaat van Zak Stevens' Circle II Circle verschijnt. Normaal heb je al de neiging om de releases van beide ex-Savatage frontmannen met elkaar te vergelijken, maar nu ontkom je er helemaal niet aan. De relatie tussen beide bands schijnt overigens wel goed te zijn want ze gaan ook nog eens met elkaar te gaan toeren in de U.S., ergens in de tweede helft van dit jaar.

Afgaande op beide laatste releases van Jon Oliva's Pain en Circle II Circle zou ik laatstgenoemde de headliner spot geven tijdens die toer, want het materiaal op deze 'Delusions Of Grandeur' is mijns inziens kwalitatief toch wel een stuk beter dan wat Jon Oliva op zijn 'Global Warning' plaat laat horen. Ten eerste zijn de songs veel heavier, zeker wanneer je dat ook vergelijkt met Circle II Circle's vorige plaat 'Burden Of Truth' en dit geeft beide gitaristen Andy Lee en Evan Christopher ruimschoots de gelegenheid om hun niet geringe capaciteiten te etaleren. Dat komt het best tot uiting in 'Dead Of Dawn' en vooral 'Waiting', twee van de beste nummers van het album. Ten tweede is Zak Stevens gewoon een veel betere zanger dan Jon Oliva en dat wordt het duidelijkst naar voren gebracht in het absolute prijsnummer van de plaat, de semi-ballad 'Echoes'. Dat neemt niet weg dat de overige zeven nummers er ook wel degelijk mogen zijn, want als er één ding is wat de kracht van deze CD bepaalt dan is dat wel de consistente hoge kwaliteit van het song materiaal. Eén puntje van kritiek heb ik wel: de productie van de plaat had wel wat beter gekund, want met name de drumsound is af en toe wat dunnetjes en op dit gebied is Jon Oliva's CD 'Global Warning' de winnaar op punten.

Verdomme, nu heb ik toch de neiging om beide frontmannen met elkaar te vergelijken niet kunnen onderdrukken. Nou ja, hoe dan ook, het moge in ieder geval duidelijk zijn dat als je moet kiezen tussen beide platen ik je in ieder geval aan zou raden om voor deze 'Delusions Of Grandeur' te gaan.