Babylon Mystery Orchestra  - Axis Of Evil

Babylon Mystery Orchestra - Axis Of Evil

Label : Eigen beheer | Archiveer onder gothic metal

Vera : Ik hou wel van muzikanten die geen blad voor de mond nemen en dit is zeker het geval met Babylon Mystery Orchestra, geen meerkoppig orkest maar de uitlaatklep voor de Amerikaanse duivel-doet-al Sidney Allen Johnson. Hij bracht eerder nog drie andere albums uit die getuigen van een expliciete christelijke visie, maar steeds met een erg kritische kijk op de wereld om zich heen. 'Axis Of Evil' is het album voor Johnson waar hij al die tijd naar toe gewerkt heeft. Hij hekelt het nemen van geen enkel risico onder de meeste artiesten en voegt de daad bij het woord door te stellen dat één van de grondbeginselen van de Amerikaanse staat de vrijheid van meningsuiting is. Dit album is dan ook enorm provocerend en zoals hij het zelf noemt "politiek incorrect”. Een moedig statement, maar ik zou er mijn hachje niet voor over hebben.

Let wel, dit is geen aanklacht tegen moslims zelf, maar tegen moslimfundamentalisten en terroristen die onschuldige mensen om het leven brengen in naam van hun godsdienst. 'Axis Of Evil' is eerder een voorgedragen pamflet dan een gezongen album. Elk nummer wordt door Sidney verteld met een lage, donkere stem. Naast elke tekst prijken citaten uit de bijbel en de koran, in andere gevallen citaten van de Amerikaanse president, moslimterroristen, Churchill, enzovoort. Muzikaal lijkt Sidney me zwaar onder de indruk van het geluid van Tiamat ten tijde van 'Clouds' en 'Wild Honey'. Alleen is de productie veel minder (vrij dof) en herhaalt hij teveel hetzelfde trucje; zo komt er in elk nummer een erg mooie gitaarsolo, maar als je het album in één ruk beluistert, wordt de opbouw van de nummers erg voorspelbaar. Toch is de begeleidende muziek bij momenten erg mooi en sfeervol. Het is een eigenzinnig album dat in eigen beheer is uitgebracht.