Midnattsol  - Nordlys

Midnattsol - Nordlys

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Na het debuut 'Where Twilight Dwells' kon Midnattsol toeren met In Extremo en waren ze te zien op tal van grote festivals. Het opbouwen van een succesrijke carrière was begonnen! Midnattsol is de Duitse band rond de Noorse zangeres Carmen Elise Espenaes, de zus van Liv die met Leaves' Eyes de wereld rondtoert. Carmen's engelachtige stem heeft op dit tweede album aan kracht gewonnen en vertoont enige opera-achtige trekjes. Ik was benieuwd naar de evolutie die zich op 'Nordlys' (noorderlicht) zou voltrekken.

Midnattsol beweert zelf dat ze Nordic folk metal maken, maar van folk is op dit album maar weinig te merken. Goed, de teksten handelen nog steeds over mythologische onderwerpen en het sprookjesachtige imago van de band is passend bij al deze Noordse sagen, legenden en mythes, maar de muziek van Midnattsol valt toch beter te omschrijven als erg stevige symfonische metal met fraai gitaarwerk en enige bombast door toetsen en summiere orkestratie. Op dit album - dat heftiger is dan zijn voorganger - is het contrast tussen de lieflijke zang van Carmen en de harde, soms zelfs hakkende instrumentatie erg groot. Bij een eerste beluistering vond ik dat Midnattsol te veel opgeschoven was naar een reguliere gothic metal band met vrouwelijke zang, maar na meerdere beluisteringen blijkt dit toch wel mee te vallen. Over de productie van de plaat heb ik alleen maar lof. De muziek heeft ook heel Europa doorkruist voor we tot dit sublieme resultaat kwamen. De zang van Carmen werd opgenomen in de vertrouwde omgeving van schoonbroer Alex Krull (Mastersound Studio). De instrumenten werden opgenomen in de befaamde Studio E van Markus Stock. Tue Madsen deed de mix en de mastering gebeurde in de Finnvox Studios in Finland. Klinkende namen die aanduiden dat er kosten noch moeite gespaard is.

Vanaf de opener 'Open Your Eyes' sta ik versteld over de heftigheid van het materiaal. De zang buigt dit wel om naar een zachter timbre, maar gitaristen Daniel Droste en Christian Hector (ook bekend van het zware doomgezelschap AHAB) zijn verantwoordelijk voor massa's strakke riffs en melodieuze solopartijen die dit album zeker een meerwaarde geven. Net als op het debuut zijn drie nummers in het Noors gezongen. 'Northern Light' vangt aan met kalmere akoestische gitaren, maar een rigoureuze versnelling en een knappe gitaarsolo maken dit nummer een eerste hoogtepunt. Het acht minuten lange 'Konklylie' is al een volgend hoogtepunt. Dit nummer heeft zelfs een doomy sfeer en let op de mooie solopartijen die men over dit slepend patroon drapeert. 'Wintertimes' laat zich omschrijven als vlotte gothic metal en ook het vlugge 'Rage Of Time' is erg toegankelijk. Ter hoogte van 'New Horizon' en 'River Of Virgin Soil' zou men het album inderdaad enige folk elementen kunnen toedichten, maar uiteindelijk blijf ik er liever bij dat dit goedgemaakte simfonische metal is. Minder authentiek dan het debuut, maar waarschijnlijk inslaand bij een nog groter publiek.