Warlord - Rising Out Of The Ashes

Warlord - Rising Out Of The Ashes

Label : | Archiveer onder

Horst : Degenen onder jullie die zich zo'n 18 jaar geleden ook al fanatiek met Metal bezig hielden zullen deze bandnaam vast nog wel herkennen. Warlord heeft toendertijd slechts enkele erfenisjes op vinyl achtergelaten: de track 'Lucifer's Hammer' op de verzamelaar 'Metal Massacre II', 'Mrs. Victoria' op 'Metal Massacre III', de LP 'Deliver Us', en de Mini LP 'Cannons Of Destruction'. Daarnaast hebben ze ook ooit eens een four-track video gemaakt (nu een collecter's item) en verschenen er in de jaren 90 nog wat verzamel CD's. Deze Amerikaanse band was een grote belofte begin jaren 80, maar heeft nooit de grote doorbraak mogen meemaken. Aan de muziek heeft het niet gelegen, want dat was uitstekende melodieuze Heavy Metal, met veel klassieke invloeden en zelfs hier en daar wat elementen uit middeleeuws aandoende volksmuziek. Neen, de band ging ten onder aan een veranderend muzikaal klimaat in hun thuisland en interne problemen (vooral op het gebied van zangers). Gelukkig zijn ze nooit echt vergeten, als zovele veelbelovende bands uit die tijd, en heeft Warlord al jaren een cult status.

Nou heb ik het idee dat de harde kern van de band, gitarist William Tsamis en drummer Mark Zonder, nooit echt tevreden was met dit lullige verscheiden, want vorig jaar rouleerden de geruchten al dat ze weer bezig waren met nummers schrijven, en op zoek waren naar een zanger die het materiaal wel aankon, dit in tegenstelling tot de zangers die in het verleden deel uitmaakten van Warlord. Welnu, die zanger hebben ze nu gevonden, en het is niemand minder dan Joacim Cans, die zijn brood en beleg verdient bij HammerFall. Als ik me niet vergis was Joacim altijd al een groot liefhebber van Warlord (HammerFall coverde de Warlord kraker 'Child Of The Damned' op hun CD 'Glory To The Brave'), en zodra hij van de wederopstanding hoorde bood hij zijn diensten als zanger aan, welke door William en Mark na enige oefen en praat sessies werden aangenomen.

Leuk en aardig allemaal, maar hoe klinkt de plaat dan? Ik ben namelijk altijd wat huiverig voor dit soort reunies. 'Deliver Us' is voor mij nog steeds een classic, dus moet je van verdomd goede huize komen om achttien jaar later iets gelijkwaardigs neer te zetten, en wat misschien nog wel het moeilijkste is: de band moet de strijd aangaan met een stuk nostalgie waar je U tegen zegt. Iets soortgelijks deed zich drie jaar geleden ook al voor. Metal Church nam weer eens een CD op in de klassieke bezetting (inclusief zanger David Wayne), dezelfde mannen dus die verantwoordelijk waren voor de ultra Metal klassieker 'Metal Church' uit 1984. Ik was ronduit geschokt toen ik dat nieuwe product hoorde ('Masterpeace')wat een slappe hap zeg, hoe vlak en ongenspireerd, welk een teleurstelling. Met deze gedachte in het achterhoofd zette ik Warlord's 'Rising Out Of The Ashes' op

En laat deze plaat dus helemaal niet tegenvallen! Integendeel, het klinkt eigenlijk precies als ik gewild had. De heren hebben gewoon trouw verder geborduurd op de basis die ze toendertijd hebben gelegd: melodieuze Heavy Metal dus, met de reeds genoemde invloeden, verpakt in aansprekende nummers met veel variatie, met overal dat typerende gitaargeluid van William, n van de weinige gitaristen met een origineel eigen geluid. Uiteraard is de zang van Joacim prima te noemen, maar het leuke is dat hij niet eens zo gek veel verschild met die paar andere zangers, hij zingt hooguit wat krachtiger (en zal het live waarschijnlijk beter doen). Het grootste pluspunt is echter de productie. Was dat vroeger meestal het sluitstuk op de begroting (en thuis op de PC een plaat in elkaar draaien was er nog niet bij natuurlijk), tegenwoordig is er natuurlijk veel meer mogelijk, en kan je een fatsoenlijk geluid creren zonder dat het meteen klauwen vol met geld kost. Welnu, dat hebben de heren keurig gedaan, want het geluid is zondermeer dik in orde, ik durf zelfs te zeggen dat de nummers van Warlord eindelijk eens echt tot hun recht komen, luister maar eens naar de re-recording van hun anthem 'Lucifer's Hammer', kippevel!!! Wat mij betreft mogen ze hun hele back-catalogue op deze manier opnieuw aan het zilveren schijfje toevertrouwen.

Kort samengevat, Warlord is er mijns inziens in geslaagd om een uitstekende nieuwe plaat neer te zetten, die geluidstechnisch apie de kikker is, songtechnisch als vanouds, maar wat misschien wel het belangrijkste is: ze zijn er in geslaagd de sfeer van toen mee te nemen naar het heden, en daar mag best wel eens voor geklapt worden. HULDE!!!!! Dit jaar staan de heren op Wacken Open Air, en ik ben er bij. Ik raad jullie aan hetzelfde te doen.