The Tangent - Not As Good A The Book

The Tangent - Not As Good A The Book

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Winston : Na de live DVD 'Going Off On One' pakte The Tangent's roerganger Andy Tillison gewoon de draad weer op om verder te boetseren aan de discografie van zijn band. Wederom bijgestaan door de klasse muzikanten Theo Travis (sax), Jonas Reingold (bass), Jamie Salazar (drums), Guy Manning (acoustic instruments/vocals) en voor het eerst de getalenteerde gitarist Jakko M. Jakzsyk waagt The Tangent zich ook maar eens aan een dubbel album. De Canterbury gestileerde prog vermengd met jazzy invloeden leent zich daar prima voor zoals 'Not As Good As The Book' laat horen.

De band beweegt zich nog wat vrijer in het muzikale spectrum hier en daar, zoals in 'The Ethernet' en 'Four Egos, One War' en het klinkt zo subtiel en beheerst dat het erg aangenaam is. Misschien iets te uitvoerig hier en daar maar dat is een detail dat niet echt storend werkt. Over de vocalen van Tillison, die zich op deze plaat Andy Tillison Diskdrive noemt, is al vaak wat gezegd. Ik vind dat hij wat beter uit de verf komt op deze plaat, hij is weliswaar nog steeds geen Gabriel, Anderson of Collins maar je raakt eraan gewend. Respect voor dit project dwingt zich ook af door het ondersteunende visuele aspect. Rijke en fraaie illustraties van Bande Dessin, een Frans artieste, sieren het album op en in een luxe versie (zoals Inside Out inmiddels betaamt) krijg je een 100 pagina tellende comic erbij die het concept (want dat is deze dubbelaar natuurlijk) extra cachet geeft. Ook de gastvocalen van zangeres Julie King brengt wat extra overigens, een goede zet va Tillison en Co. Weer een fraai album van The Tangent op het schap, ik hou ervan!