Vanderhoof - A Blur In Time

Vanderhoof - A Blur In Time

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Horst : De naam Vanderhoof is voor mij onlosmakelijk verbonden met n van de beste debuut LP's aller tijden: 'Metal Church' van Metal Church (1984). Kurdt Vanderhoof was namelijk n van de grondleggers van dit Amerikaanse gezelschap, en als gitarist verantwoordelijk voor de geweldige riffs in tracks als 'Metal Church', 'Beyond The Black' of '(My Favourite) Nightmare'. Voor de mensen die deze plaat niet kennen, het is n van de monumenten in the Heavy/Speed Metal, een essentile plaat zogezegd. Natuurlijk heeft Kurdt met Metal Church nog meer platen gemaakt, die zeker niet slecht waren (denk aan albums als 'The Dark', 'Blessing In Disguise' en 'The Human Factor'), maar het niveau van het debuut werd nooit meer gehaald. Nadat de band een tijdje in coma gelegen had probeerde men het in 1999 nog een keer met de come-back schijf 'Masterpeace', maar dat was gewoon een zwak aftreksel van oude glorie, en de naam Metal Church onwaardig.

Kurdt heeft in de periodes dat hij wat minder bij Metal Church betrokken was muzikaal niet stilgezeten, en n van de projecten waar hij zich mee bezig houdt, samen met Metal Church drummer Kirk Arrington, is Vanderhoof. De line-up wordt gecompleteerd door Brian Cokeley op keyboards, Chris Jacobsen hangt de bassist uit en in Drew Hart hebben ze een uitstekende zanger aan boord. Met 'Blur In Time' verschijnt deze maand alweer de tweede CD onder de naam Vanderhoof. Nu kende ik de eersteling van deze formatie (released in 1997) dus niet, dus ik had gn idee hoe 'A Blur In Time' zou klinken

Nou, dat was de eerste keer wel even schrikken Het probleem was namelijk dat ik iedere keer als ik de naam Vanderhoof ergens op zie, ik automatisch moet denken aan zijn meesterwerken met Metal Church, vet goeie Metal dus. Nu kan je een hoop over 'A Blur In Time' zeggen, maar het heeft weinig tot niets te maken de tijden van weleer. Neen, met deze plaat laat Kurdt horen dat hij een liefhebber is van stevige Rock/Metal, zeer melodieus, met een grote rol voor toetsen, en dan niet alleen keyboards, maar ook Hammonds, Moogs en meer van dat soort fraais wat in het grijze verleden veelal gebruikt werd door bands als Deep Purple en Uriah Heep.

Betekent dit dan dat we met een oubollig klinkende plaat van doen hebben? Ja en nee. Ja, omdat het allemaal zeer vertrouwd klinkt. Nee, vanwege de frisheid en gretigheid die het uitstraalt, mede dankzij de frisse en scherpe productie die er aan deze schijf gegeven is. Het songmateriaal is wel vrij traditioneel te noemen, maar laten we wel wezen, in het genre Prog Metal/Rock zijn de meeste wielen al reeds uitgevonden. Jazeker, 'A Blur In Time' is een plaat die moeiteloos in de Prog Metal/Rock categorie geplaatst kan worden, hij komt op mij namelijk over als een kruising tussen Kansas en Dream Theater, maar dan zonder vreselijk ingewikkeld te lopen doen. De nummers zijn over het algemeen aan de stevige kant, maar met veel ruimte voor rustgevende intermezzo's, sfeervolle keyboardpartijen (zoals 'Surface Of Another Planet'), maar ook lekker up-tempo rocken wordt niet geschuwd, getuige een track als 'Nowhere Train', en nummers waar je bijna de hand van Kansas' Kenny Livgren in voelt ('If There's A Song', 'Brand New Light') worden afgewisseld door tracks waarin de geest van Petrucci rondwaard ('3 AM' en 'Sleeping Giant').

Niet super origineel dus, maar binnen dit genre gebeurt dat toch al vrij weinig de laatste paar jaar, dus daar gaan we deze schijf dan ook niet op afrekenend. We kijken nu gewoon even naar vocalen, instrumentale uitvoering en het gehalte aan goede, pakkende nummers, en concluderen dat dit meer dan snor zit. Ik zou de liefhebbers van Prog Metal/Rock dan ook aanraden om deze schijf eens uit te checken bij de lokale platenboer, of surf naar www.vanderhoofband.com voor wat audioclips.