Firewind - The Premonition

Firewind - The Premonition

Label : Century Media | Archiveer onder heavy / power metal

Fons : Voorganger 'Allegiance' uit 2006 sloeg wereldwijd in als een bom. De krachtige mix van power metal en melodieuze hardrock stond als een huis, en ondanks dat de muziek niet altijd even origineel was, lag er voor de band een mooie muzikale toekomst in het vooruitzicht. Eind maart wordt 'The Premonition', het nieuwste album van stergitarist Gus G. en de zijnen op de wereld losgelaten en normaal gesproken moet deze cd een vervolg gaan geven op de succesvolle weg die Firewind is ingeslagen.

Na een van Metallica 'geleend' akoestisch intro knalt 'Into The Fire' genadeloos uit je speakers. Met rollende basdrums en hakkende riffs is dit meteen het hardste nummer van de plaat, wat een power! Daarna volgt Firewind de op de vorige plaat ingeslagen melodieuzere weg met nummers als 'Head Up High' (met een lange gitaar/keyboard solo) en het Gary Moore-achtige 'Mercenary Man'. Opvallend is de prominente aanwezigheid van toetsenist Bob Katsionis die een bijna net zo grote rol heeft als bandleider Gus. Gus zelf speelt zoals altijd de sterren van de hemel met aantal herkenbare solo's. Ook zanger Apollo Papathanasio behoort met zijn warme stemgeluid inmiddels tot de toppers in het genre. Verdere opvallende tracks zijn de Europe-achtige ballade 'My Loneliness', de Michael Sembello cover 'Maniac', die voor de gelegenheid in een typisch Firewind jasje gestoken is en de loodzware afsluiter 'Life Foreclosed'.

'The Premonition' is wederom een sterk album geworden, dat weliswaar weinig verrassingen kent ten opzichte van de vorige plaat, maar zo degelijk in elkaar steekt dat je er eigenlijk niet omheen kunt. Mensen die de vorige twee cd's al konden waarderen, kunnen 'The Premonition' net zo goed blind aanschaffen. Tijdloze metal!