Mercenary - Architect Of Lies

Mercenary - Architect Of Lies

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Mercenary is een band die voortdurend in beweging is. Elk album dat ze in elkaar steken, raakt, met kleine stappen, verder en verder weg van de standaard melodieuze thrash en death en er wordt meer en meer gewonnen aan complexiteit.

'Architect Of Lies' gaat weliswaar min of meer door waar 'The Hours That Remain' (2006) ons achterliet, maar toch is er ook nu een lichte verschuiving te zien. Er lijkt naar een iets minder zwaar geluid te worden gestreefd en de progressievere elementen zijn een tikkeltje sterker aanwezig, al het verschil is echt marginaal. De sfeervolle, progressieve doch venijnige thrash c.q. melodieuze death is nog steeds volop aanwezig en de manier waarop agressie, melodie en emotie worden gecombineerd is indrukwekkend. Veel van de eigentijdse metal wordt gedragen door intrigerende riffs met pompende ritmes en een minutieus doorweven keyboard. Melodieus, complex, en donker. Agressief, dynamisch, sfeerrijk en met een sterke melodielijn, af en toe onverbloemd toegankelijk en ongegeneerd aansprekend. Je wordt als het ware de nummers in gesleept om pas weer na ruim vijftig minuten los te worden gelaten. Mercenary gaat niet voor het schrijven van korte nummers, al kom je hier, zoals wel het geval was op 'The Hours That Remain' geen nummers van acht minuten tegen. Met het aantrekken van bassist en tweede stem Rene Pedersen is de terugkeer van een wat scherper contract tussen agressieve en zuivere vocalen ook ten dele weer aanwezig.

Mercenary slaagt erin voort te borduren op de fundamenten van eerdere albums, maar toch hun geluid licht te verdiepen. En daarmee weet het Deense zestal wederom uitermate te boeien. Enne de echte liefhebbers gaan voor de limited edition, die het bonus nummer 'Death Connection' en een bonus DVD (met daarop negen live nummers en een studio reportage) bevat.