Dagorlad - Herald Of Doom

Dagorlad - Herald Of Doom

Label : Shiver Records | Archiveer onder black/pagan metal

Nima : Het woord 'Dagorlad' komt van de veelgeprezen boek 'The Lord Of The Rings' en betekent letterlijk 'Slagveld' en refereert aan de 'Slag Van Dagorlad' tussen Sauron's leger en het laatste bongenootschap tussen mensen en elven. Wikipedia is dus toch nog ergens goed voor!

Maar goed, als je weet wat het woord betekent en waar het vandaan komt, kun je ongeveer wel raden wat je van de Belgische duo Dagorlad kan verwachten; dromerige fantasiemetal, een conceptalbum (uiteraard), heel veel zelfverzonnen namen, plaatsen en wezens en uiteraard ook veel bombast. Je zal nu denken dat ik het over een heavy/power metal band a la Rhapsody of Blind Guardian heb. Niets is echter minder waar. De muziek is beter te omschrijven af melodieuze, dromerige black metal met invloeden van de folk en soundtrack muziek. Het geheel klinkt vrij meeslepend en zal bij de juiste stemming perfect zijn om je ogen dicht te doen en lekker wegdromen in een wereld van elven, dwergen, draken en andere vreemde wezens en slagvelden tussen deze krachten. Dankzij de overheersende keyboards roept de muziek van deze jongens veelal dezelfde sfeer op als dat van Bal-Sagoth. Alleen moet ik zeggen dat de muziek van de laatstgenoemde iets genialer en spannender in elkaar steekt.Het feit dat Dagorlad gebruik maakt van geprogrammeerde drumpartijen heeft daar naar mijn mening zeker mee te maken. Het programmeerwerk is echter naar behoren gedaan en is absoluut niet storend. Toch zal de band met een drummer van vlees en bloed beter uit de verf komen.

De zang van AOD klinkt lekker dreigend en de makkelijke verhaallijn wordt leuk vertaald. Ook brengt hij af en toe afwisseling in zijn gegrom zodat zijn stem niet snel verveelt. Al geef ik toe dat ik iets meer afwisseling in de stem niet erg had gevonden. Bovendien hadden ze best meer snelle stukken tussendoor kunnen verwerken, zoals bij 'An Army Of Skeletons'. Helaas ben ik niet bekend met de band's vorige albums ('Herald Of Doom' is de band's derde werk), maar ik kan u vertellen dat ik daarnaar zeker op zoek ga, want de muziek van deze heren mag er zeker wezen en komt vooral na een aantal luisterbeurten goed tot zijn recht. Complimenten nog voor de hoes, die perfect bij het verhaal past.