Blotted Science - The Machinations Of Dementia

Label : | Archiveer onder prog / sympho metal

Evil Dr. Smith : Wat doe je als je geen noot kan lezen, geen ritmegevoel hebt en nauwelijks een triangel kan vasthouden? Dan ga je een recensie schrijven over drie gerenommeerde metalmuzikanten die hun instrumenten in de meest onmogelijke spagaathoudingen en wurggrepen kunnen houden. Gitaarvirtuoos Ron Jarzombek had na de progressieve klanken van Gordian Knot en zijn eigen Spastic Ink weer eens de behoefte om wat extremer en harder aan zijn snaren te plukken. Hij trommelde daarvoor drummer Charlie Zeleny (hulpje bij solo uitstapjes van Dream Theater toetsenist Jordan Rudess) en niemand minder dan bassist Alex Webster (Cannibal Corpse, Hate Eternal) bij elkaar, en gedrietjes laten zij in een klein uur zestien ingenieuze instrumetalkrachtpatsertjes voorbij denderen die vooral doorgewinterde snarenfetisjisten zal doen laten watertanden. Het is een auditieve spervuur van noten waar Duyvis spontaan een fuif voor zou organiseren.

De complexe rifforama en gitaarmasturbaties doen sterk denken aan Ron's werk in Spastic Ink, maar is een stuk heavier. De zware grooves, eigenwijze toonladders á la Meshuggah, rondbeukende drumdribbels en vooral hysterisch gitaargepiel dat een Wibi Soerjadi aan de Ritalin zal doen duizelen, liggen sterk in het verlengde van (de latere) Death, Gory Blister, Cynic, Canvas Solaris en Necrophagist enerzijds, en Dysrhythmia, Dream Theater en Liquid Tension Experiment anderzijds. Het gáát maar door; de stukken zijn zo volgepropt met thema's en ideeën dat het allemaal op elkaar gaat lijken, en wordt na een half uur knap nog vermoeiender dan een Dillinger Escape Plan op volle toeren. Het is wat dat betreft vergelijkbaar, zij het veel zwaarder, moderner en ongestructureerder dan Jarzombeks oude band Watchtower (zij het iéts minder recalcitrant tegendraads), waarvan een geplande comeback album door allerlei strubbelingen en problemen op de nòg langere baan is geschoven. Ook dit projectalbum van Blotted Science ging niet zonder slag of stoot trouwens, want drummer Charlie verkeert in de ondankbare positie slechts derde keus te zijn geweest. Chris Adler (Lamb Of God) en Derek Roddy (Hate Eternal) gingen hem voor, maar door allerlei gedoetjes kwam dit project toen niet van de grond. Vreemd dat Ron dan zijn Spastic Ink-collega Bobby Jarzombek (Rons drummende broer) niet heeft gepolst, maar misschien had deze het te druk met zijn werk voor Sebastian Bach, of was het Ron zijn eer te na deze band wederom tot familiebedrijfje om te buigen.

Blotted Science is een instrumentale prog-death metal project die het vooral moet hebben van indrukwekkend machtsvertoon op hun instrumenten, maar waar een heimelijke zucht naar een songgericht motiefje, melodieuze adempauze of vocale inbreng door mij niet onderdrukt kan worden. Intimiderende stoerdoenerij, maar slechts matig geslaagd als relevant muziekdocument. Dan ben ik meer benieuwd of die Watchtower comebackplaat er toch nog van gaat komen; zeer waarschijnlijk dat deze notenanalfabeet en ritmeloze recensent die plaat wél op waarde kan inschatten.