Eternal Deformity - Frozen Circus

Eternal Deformity - Frozen Circus

Label : Code 666 | Archiveer onder gothic metal

Kim : Ondanks dat ik de afgelopen jaren heel wat nieuwe bands hebben leren kennen, verbaas ik me iedere keer weer dat bepaalde bands mij op een positieve manier weten te triggeren. Zo ook deze formatie uit Polen; bij het horen van de eerste noten worden melancholie en droefenis mij de baas. Dit album bevat gewoonweg alle ingredinten waar ik van hou; dromerige metal met massieve gitaargeluiden afgewisseld met agressieve, chaotische grunts, maar ook de donkere melodieuze klanken zijn van de partij. De lieflijkheid wordt verzorgd door violen, de cleane zang, de subtiele vrouwelijke zang (in 'Unhole Divine' en 'So Silent') en de theatrale orgel- / kermismuziek, waarbij dit laatste me soms doet denken aan speeldoosjes die lam gedraaid zijn.

De stijl van Eternal Deformity refereert aan verschillende hoeken in de metal. Zo doet het nummer 'Little 15' me denken aan de sfeer van Deine Lakeien, de cleane zang op de CD verwijst naar zanger Mikael van Opeth en de stampende grunts in combinatie met elektrogeluiden doen me denken aan de aanpak van The Covenant. Rustpunt van dit album kunnen we vinden in 'Little 15', de rest van de songs zijn stevig en zijn stuk voor stuk uitdagend door de ingredinten die ik al eerder noemde. Helaas komt er na veertig minuten al weer een einde aan dit prachtige album.

Mij hebben ze in ieder geval te weten overtuigen met dit meesterwerk; ik sluit me aan bij deze bevroren illusie van het geluid van Eternal Deformity waarbij de trieste magische momenten de boventoon voeren! Een prima ijskoude melodieuze woestenij met een diversiteit aan zang. Bovendien leveren ze met hun integrerende artwork tevens een mooi visitekaartje af. De band heeft zeker potentie om internationaal door te kunnen breken. Een goede start hierbij zou zijn om de website toegankelijk te maken door hem ook in het Engels te vertalen.