Wykked Wytch - Memories Of A Dying Whore

Label : Perish Music Group | Archiveer onder black/pagan metal

Roel F. : Eerste indrukken kunnen verraderlijk zijn. Afgaande op de naam, het albumtitel of het uiterlijk van deze band zou men kunnen verwachten dat het hier gaat om imago in plaats van de muziek. Maar niks is minder waar bij Wykked Wytch. 'Memories Of A Dying Whore' ['MOADW'] is namelijk een erg goede plaat vol zware en symfonischaandoende black death metal met veel slepende structuren en simpelweg doordachte riffs en goede solo's die eigenlijk on-Amerikaans aandoen.

Alle nummers zijn zeer afwisselend en het instrumentarium komt geheel tot zijn recht. Het fijne aan dit album is dat het sympfonische op juiste wijze binnen de perken is gehouden waardoor de zware bodem van de gitaren op de voorgrond blijft zodat de nummers straffend over blijven komen. Dit wordt zeker versterkt door de goedgeplaatste breaks en dubbele basdrumstukken. Daarnaast worden er veel pakkende riffs (dan weer black, dan weer death, of een 'epische' combinatie daarvan) ingezet, iets wat niet altijd een gegeven blijkt op de gemiddelde plaat. De zang, verzorgd door Ipek, een vrouw, doet denken aan hetgeen Dani Filth probeert te doen, maar zij klinkt zo veel beter en zo veel krachtiger dan de Engelse muis. Dit is vooral te danken aan het achterwegen laten van de irritante heliumkrijs. Wykked Wytch klinkt Europees; met name het Zweedse geluid van bijvoorbeeld Sacrementum, maar ook elementen van Arkhon Infaustus (de gecontroleerde chaos) zijn herkenbaar. Sleutelwoorden van deze release zijn eenvoudig: pakkend, professioneel, verfrissend. Luisteren en kopen.