Nucleus Torn  - Knell

Nucleus Torn - Knell

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Eind 2006 kwam 'Nihil' uit, het eerste deel van een trilogie die mysterieus en innovatief van opzet is. Nucleus Torn is ontsproten aan het brein van de Zwitser Fredy Schnyder en hij voert ons met zijn zevenkoppig klassiek geschoold gezelschap door pikdonkere, apocalyptische composities. 'Knell', het tweede deel van de trilogie waarvan de bedoeling pas duidelijk zal worden na deel drie, is nog donkerder en beklemmender dan de vorige plaat.

Het album bevat vier lange composities die simpelweg genummerd zijn. 'I' duurt meteen acht minuten en voert ons aanvankelijk door een sereen muzikaal landschap met akoestische gitaar, fluit en de mooie zang van Maria D'Alessandro. Maar er is ook al een uitval die door zijn dissonantie een progressief karakter heeft. 'II' duurt veertien minuten en de ontroerende vioolklanken tegen een klassiek patroon leiden ook hier weer naar een wilde uitval, ditmaal met mannelijke zang van Patrick Schaad. Dit contrast van erg kalme, haast onhoorbare fragmenten met uitbarstingen die me enigszins aan Noekk doen denken wordt optimaal toegepast in 'III', dat maar liefst dertig minuten duurt. Piano, viool en cello zorgen voor de breekbare momenten, de mannelijke zang begeleidt de knappe uitbarstingen waar een donkere fin de siècle sfeer hangt, later komt Maria nog even haar duit in het zakje doen bij de rustige passages. De muziek is diep geworteld in klassieke muziek, dat horen we eens te meer in de instrumentale afsluiter 'IV' waar klassieke piano centraal staat, maar ook folk en progressieve rock hebben hun stempel nagelaten in de lange composities.

'Knell' is eens te meer een erg diepgravend, eclectisch werkstuk geworden dat groeit bij elke luisterbeurt. Het is natuurlijk geen muziek die je meteen kunt vatten, maar avontuurlijke muziekliefhebbers die openstaan voor de grensverleggende muziek van dit Zwitsers collectief zullen er mooie momenten mee beleven. Er wordt trouwens gewerkt aan het derde deel 'Andromeda Awaiting'; zodat ik aanneem dat één en ander binnen afzienbare tijd gaat ontsluierd worden over deze mysterieuze trilogie.